سلامتمامایی

آسترازنکا، لخته شدن خون و ارتباط احتمالی آنها با قرص های ضد بارداری

آسترازنکا و لخته شدن خون

نکات برگزیده مطلب
  • موارد نادر لختگی خون با واکسن ارتباط دارد

 

آسترازنکا و قرص‌های‌ ضد بارداری

آسترازنکا یکی از واکسن های تزریق شده کرونا می باشد که در مورد ایجاد لخته در خون در اثر تزریق آن گزارشاتی ارائه شده است. فرضیه های مختلفی در رابطه با ارتباط آسترازنکا با لخته شدن خون ارائه شده است.

دانشمندان در حال بررسی چندین فرضیه هستند که ممکن است درباره لختگی نادر خون در مغز و ارتباط احتمالی آن با تزریق واکسن کووید-۱۹ شرکت آسترازنکا در دست‌کم ۱۸ نفر توضیح دهد.

محققان اروپایی نظریه‌ای را ارائه داده‌اند که طبق آن واکسن در برخی موارد نادر باعث ایجاد یک پادتن غیرمعمول می‌شود. این افراد در تلاش هستند تا بفهمند آیا این موارد با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ارتباط دارد یا خیر.

اما برخی از محققان می‌گویند که هیچ سند و مدرک قطعی وجود ندارد که مشخص کند که واکسن آسترازنکا باعث این نوع لختگی خون شود چراکه واکسن‌های تولیدی سایر شرکت‌ها به مانند واکسن آسترازنکا بخش مشخصی از ویروس کرونا را هدف قرار می‌دهند.

بیشتر موارد لختگی نادر خون در اثر تزریق آسترازنکا در زنان  و در اروپا گزارش شده است. تنها دو مورد لختگی خون در هند ثبت شده است.

آژانس دارویی اروپا چند روز پیش اعلام کرد که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد واکسن آسترازنکا با احتمال افزایش خطر لختگی خون ارتباطی ندارد. اما این نهاد اروپایی ارتباط این واکسن با موارد نادر لختگی در عروق تخلیه‌کننده خون از مغز معروف به ترومبوز سینوس وریدی مغزی را رد نکرد.

محققان در آلمان و نروژ یعنی دو کشوری که برخی موارد لختگی خون پس از تزریق این واکسن گزارش شده است، این هفته فرضیه‌ای را مطرح کردند که واکسن تولیدی شرکت آسترازنکا می‌تواند باعث پاسخ ایمنی بدن شود که در پی آن بدن پادتنی تولید می‌کند که منجر به لختگی خون می‌شود.

پروفسور پال آندره هولم از بیمارستان دانشگاهی اسلو نروژ پس از آنکه سه نفر از اعضای کادر درمان این کشور با تزریق واکسن آسترازنکا دچار لختگی شدید خون شدند و برای درمان مراجعه کردند در یک نشست خبری گفت: «ما کشف‌هایی کرده‌ایم که می‌تواند دلیل وضعیت این بیماران را توضیح دهد.»

هولم با این حال تاکید کرد که این یافته‌ها هنوز در مرحله نخست مطالعاتی قرار دارد و افزود: «این تنها شروعی برای پیشروی تحقیقات در حال انجام است.»

گروهی از محققان آلمانی نیز در کلینیک دانشگاه گرایفسوالد روز جمعه اعلام کردند که آن‌ها نیز به نتیجه مشابهی رسیده‌اند. دانشمندان تصریح کردند که در صورت اثبات این فرضیه راهی برای درمان آن وجود دارد.

محققان آژانس دارویی اروپا نیز روز پنجشنبه گذشته گفتند در حال انجام تحقیقات متعدد در این زمینه هستند تا مشخص شود موارد نادر لختگی خون با واکسن ارتباط دارد یا به طور تصادفی رخ می‌دهد. آن‌ها تصریح کردند که موارد لختگی خون بیشتر در زنان جوان رخ داده است.

ترومبوز سینوس وریدی مغزی گرچه نادر است اما با بارداری و داروهای خوراکی ضد بارداری ارتباط دارد. سابین استراوس، رئیس کمیته ایمنی آژانس دارویی اروپا گفت: «این یکی از مواردی است که ما در آینده نزدیک بیشتر درباره آن تحقیق خواهیم کرد.»

بسیاری از متخصصان واکسن در ایالات متحده آمریکا درباره فرضیه پادتن محتاط هستند.

واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا در ۷۰ کشور مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده است اما هنوز در ایالات متحده آمریکا تایید نشده است.

دکتر پیتر هوتز، محقق واکسن در کالج پزشکی بیلور در هوستون آمریکا گفت: «باید دید دانشمندان آلمانی و نروژی چه زمانی نتایج بررسی‌ها را روی آسترازنکا در یک نشریه منتشر می‌کنند تا جامعه علمی بتواند آن را بررسی کند.»

وی تاکید کرد دلیلی وجود ندارد که واکسن آسترازنکا چنین واکنش پادتنی را ایجاد کند در حالی که سایر واکسن‌ها که منبتی بر آدنوویروس هستند چنین موضوعی را ایجاد نکرده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
euronews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا