سلامتمامایی

پرولاکتین و عوارض افزایش آن در بدن چیست

پرولاکتین و پرولاکتینوما

نکات برگزیده مطلب
  • افزایش سطح پرولاکتین در هر دو جنس می تواند سبب بروز علائم بالینی شود

 

پرولاکتین و پرولاکتینوما چیست

افزایش هورمون پرولاکتین می تواند عوارضی مثل کاهش میل جنسی و افسردگی را به همراه داشته باشد. در نتیجه می تواند باعث ایجاد مشکلات زناشویی شود.

پرولاکتین هورمونی است که ازسلول‌های لاکتوتروپ در هیپوفیز قدامی ترشح می شود که دردختران سبب رشد و تکامل پستان ها و بعد از تولد نوزاد درزنان سبب تولید شیر می شود.

پرولاکتینوما چیست؟

یک توده غیرطبیعی است که از هیپوفیز دامی در مغز منشاء می‌گیرد در بیمار مبتلا به پرولاکتینوما افزایش رشد سلول های تولید کننده هورمون پرولاکتین منجر به افزایش پرولاکتین می شود.

این بیماری از دو راه سبب ایجاد آسیب می گردد:

الف- افزایش سطح پرولاکتین می‌تواند باعث کاهش سطح سایر هورمونهای تولید شده توسط هیپوفیز شود.

ب- رشد بیش از حد این توده در هیپوفیز می تواند ساختمان های مجاورمانند اعصاب بینایی را تحت فشار قرار داده و ایجاد اختلال بینایی نماید.

علائم پرولاکتینوما چیست؟

افزایش سطح پرولاکتین در هر دو جنس می تواند سبب بروز علائم بالینی شود:

۱- نامنظم شدن یا قطع عادت ماهیانه در زنان

۲- خروج شیر از پستانها در زنان

۳- خشکی واژن و گرگرفتگی در زنان

۴- افزایش اندازه پستان و دردناک شدن آن در مردان

۵- کاهش میل جنسی و اختلالات نعوظ

۶- ناباروری در دو جنس

۷- کاهش تراکم استخوان در هر دو جنس در صورت تداوم بیماری و عدم درمان زودرس آن

روش تشخیص این بیماری چیست

پزشک معالج شما با اندازه گیری سطح پرولاکتین خون و تصویربرداری از هیپوفیز عمدتاً با استفاده از ام آر آی تشخیص نهایی را اثبات می نماید.

درمان پرولاکتینوما چیست؟

بسته به شدت علائم و شرایط زمینه ای شما، راه های درمانی مختلفی وجود دارد. در ابتدا پزشک معالج از آگونیست های دوپامین استفاده می کند. این داروها می توانند سطح پرولاکتین و هیپوفیز را کاهش دهند و در واقع بهترین درمان پرولاکتینوما استفاده از این داروها است.

امروزه دو نوع آگونیست دوپامین وجود دارد:

۱- بروموکریپتین: ۲ تا ۳ بار در روز تجویز می شود. در بعضی افراد عوارض جانبی آن می تواند بصورت گیجی، تهوع، گرفتگی بینی گاهی پدیدار شود. مصرف این دارو هنگام غذا خوردن یا موقع خواب و شروع دارو با دوز های پایین احتمال بروز این عوارض را کاهش می‌دهد. این دارو بهترین انتخاب برای خانم هایی است که قصد باردار شدن نیز دارند.

۲- کابرگولین: ۱ یا ۲ بار در هفته تجوبز می شود. کابرگولین کمتر عارضه تهوع را ایجاد می کند. در مواردی که بیماربه درمان بروموکریپتین مقاوم است، انتخاب مناسبی است. البته در کسانی که قصد باردار شدن دارند انتخاب اول درمان نمی باشد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

منبع
مژگان ذوالفقاریان
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا