تغذیهمامایی

کیست تخمدان از کجا می آید؟

کیست تخمدتن و علل ایجاد آنها

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از گیاهانی که برای درمان کیست تخمدان میتواند موثر باشد، بابونه شیرازی است.

 

خوردنی های شفابخش برای درمان کیست تخمدان

کیست تخمدان (PCO) یکی از بیماری های شایع امروزه می باشد و عوارض گوناگونی را بوجود می آورد بعنوان مثال برهم زدن سیکل قاعدگی، دردناک کردن آن و حتی گاهی می تواند باعث نازایی شود.

بارها و بارها دچار شکم دردهای شدید می شوید و قاعدگی تان نامنظم شده است؟ انواع و اقسام گیاهان دارویی را استفاده نموده اید تا از این دردهای ناخوشایند خلاص شوید؟ درصورتی که به همه این سوالات پاسخ مثبت می دهید، باید بدانید که امکان دارد به کیست تخمدان مبتلا شده باشید و برای اطمینان باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی از این مسئله مطمئن شوید.

بعد از اینکه مشخص شد مشکل تان کیست تخمدان است، میتوانید برای درمان آن از متخصص طب سنتی کمک بگیرید.« دکتر سعید صانعی» پزشک و مشاور درمانهای گیاهی و طب سنتی شما را با درمان هایی که برای از بین بردن کیست تخمدان میتوانید از آنها کمک بگیرید، آشنا می کند.

امروزه بسياري از زنان به کیست تخمدان مبتلا هستند و این مشکل بیشتر در خانم های جوان دیده می شود. هنوز دلیل اصلی مبتلا شدن به کیست تخمدان مشخص نیست. به عنوان مثال ، بسياري از متخصصین یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به کیست تخمدان را، اختلالات هورمونی می دانند. این اختلالات هورمونی می تواند منشأ مغزی داشته باشند.

برخی هورمون های ترشح شده از مغز، سبب ترشح هورمون های دیگری میشوند و این هورمون ها، رها شدن تخمک و در انتها قاعدگی را بهمراه دارد. این هورمون ها به صورت دوره ای در بدن ترشح می شوند. معمولاً تخمک های رها نشده جذب می شوند و از بین می روند ولی در صورتی که این تخمک ها جذب نشوند، کیست تخمدان به وجود می آید.

برخی از کیست ها بزرگ و برخی دیگر کوچک هستند. نگاه طب سنتی به کیست تخمدان با طب جدید متفاوت است. خانم هایی که عادت دارند لباس های نازک بپوشند و در جای سرد بنشینند، دچار سوء مزاج می شوند که این سوء مزاج حالت سرد و رطوبتی دارد. این دسته از خانم ها مستعد ابتلا به کیست تخمدان هستند. همچنین آن دسته از خانم هایی که عادت دارند در زمان قاعدگی زیاد حمام بروند، ممکن است دچار کیست تخمدان شوند.

خوردن برخی از غذاها هم در کیست تخمدان می توانند نقش داشته باشند. برای مثال، استفاده از غذاهایی که در آنها مرغ بکار رفته، امکان دارد سبب اختلال هورمونی و ابتلا به کیست تخمدان در خانم‌ها شود، به خصوص در شرایطی که از بال و گردن استفاده شود. استفاده از گوجه فرنگی، قارچ و خیار هم میتواند ابتلا به کیست تخمدان را به همراه داشته باشد.

استفاده از بعضی از خوراکی ها مثل کاکائو و شکلات هم امکان دارد در ابتلا به کیست تخمدان نقش داشته باشد. استفاده از گوشت زیاد، قهوه و نوشابه هم میتواند سبب ابتلا به کیست تخمدان شود. استفاده از روغن های جامد و استفاده از فست فود( Fast Food)، احتمال ابتلا به کیست تخمدان را بهمراه دارد. استفاده از خامه، چای پررنگ و سرخ کردنی نیز ممکن است سبب ابتلا به کیست تخمدان شود.

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کیست تخمدان، پرخوری است. همچنين استفاده از قندهای مصنوعی ( قندهایی که در آبمیوه ها و بعضی خوراکی های صنعتی بکار می روند.) میتواند سبب رشد و افزایش میکروب های مقصر در روده شوند که این میکروب ها با رها کردن هورمون، سبب اختلال هورمونی و افزایش استروژن می شوند. افزایش استروژن در بدن، مانع از بین رفتن کیست تخمدان می شود، ضمن این که چاقی دور شکم و سینه را در زنان بهمراه دارد.

افرادی که در اثر این نوع اختلال هورمونی، دچار کیست تخمدان (سندرم پلی کیستیک تخمدان) میشوند ، مشکلات دیگری هم دارند. افرادی که سندرم پلی کیستیک تخمدان دارند به مشکلات دیگری مانند موی زائد هم دچار می شوند. ریزش موی سر و چرب شدن بدن و صورت هم میتواند در نتیجه ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان به وجود بیاید. بعضی از گیاهان دارویی مثل رازیانه و عروسک پشت پرده برای درمان کیست تخمدان بکار می روند.

ابتلا به PCO معمولاً با علائمی همراه است که یکی از مهم ترین این علائم درد است. اغلب خانم هایی که به کیست تخمدان مبتلا هستند، معمولاً دچار درد در ناحیه کشاله ران می شوند. احساس پری و فشاری در ناحیه شکم، یکی دیگر از علائم ابتلا به کیست تخمدان است. گاهی خونریزی غیر عادی در قاعدگی، میتواند علت ابتلا به سایر بیماری های زنان، مثل فیبروم رحم (نوعی تومور خوش خیم – Uterine Fibroids) باشد. همچنين بعضی از خانم هایی که به کیست تخمدان مبتلا هستند، دچار افت فشار خون می شوند.

در بعضی از موارد کیست تخمدان میتواند هیچ علامتی نداشته باشد و در زمان سونوگرافی به صورت اتفاقی این کیست ها شناسایی شوند ولی در بسياري از موارد تا زمانی که علائمی وجود نداشته باشد، نیاز به سونوگرافی نیست. درمان کیست تخمدان در طب سنتی، شرایط مخصوص بخود را دارد که یکی از مهم ترین این شرایط اندازه کیست است.

ابتلا به کیست تخمدان معمولا با علائمی همراه است که یکی از مهم ترین این علائم درد است

عوارض کیست تخمدان

برخی از زنان تصور می کنند که درمان نکردن کیست تخمدان هیچ مشکلی را برای آن ها ایجاد نمی کند و کیست تخمدان خود بخود درمان می شود، در حالیکه عدم درمان بعضی از کیست تخمدان میتواند سبب تنبلی تخمدان شود و این مسأله، در بارداری اختلال ایجاد می کند و گاهی ناباروری را بهمراه دارد. یکی دیگر از مشکلاتی که درمان نکردن کیست تخمدان می تواند به وجود بیاورد، بسته شدن لوله های تخمدان است، در واقع زمانیکه فردی دچار کیست تخمدان می شود، یک سری مواد لزج در اثر ابتلا به کیست، به لوله های تخمدان می رود که عامل انسداد در آنها می شود.

کیست تخمدان گاهی میتواند سبب نازایی شود، به همین علت زنان نباید نسبت به کیست تخمدان بی تفاوت باشند و باید برای بررسی و درمان آن به متخصص زنان مراجعه کنند و پس از معلوم شدن وضعیت، برای درمان از متخصص طب سنتی کمک بگیرند.

استفاده از بادکش برای (PCO)

درمان هایی که برای PCO در طب سنتی وجود دارد، به گیاهان دارویی محدود نمی شود. به عنوان مثال ، یکی از کارهایی که متخصص طب سنتی برای درمان کیست تخمدان از آن کمک می گیرد، بادکش است. انجام بادکش در زیر شکم میتواند سبب خونرسانی به تخمدان شود. این کار را معمولا برای تخمدان های تنبل انجام می دهند. علاوه بر بادکش، میتوان از روغن هایی که طبع آنها گرم است، کمک گرفت.

دفع کیست تخمدان با داروی گیاهی

روغن گیاهانی مانند دارچین و زنجبیل جزء این گروه از روغن ها محسوب میشوند که می توان آن ها را روی پوست کشاله ران مالید. خوردن بعضی از خوراکی ها یا غذاها همچنین در درمان کیست تخمدان میتواند مؤثر باشد. به عنوان مثال افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، میتوانند از کاهو و سکنجبین یا لیمو شیرین کمک بگیرند. خوردن خورشت کرفس، هفته ای سه بار می تواند به درمان PCO کمک کند.

یک نوشیدنی موثر ترکیبی برای از بین بردن PCO موجود است که برای این منظور باید آب کرفس( 2 ساقه)، زنجبیل( یک تکه) و آناناس( سه چهارم آناناس) را با هم گرفت و با نصف لیوان آب سیب مخلوط کرد و با هم نوشید. استفاده از تخم کتان هم میتواند برای این منظور موثر باشد.

یکی ديگر از داروهایی که برای درمان PCO استفاده می شود، به صورت ترکیبی است. برای این منظور باید عروسک پشت پرده، کاکنج، بومادران، تخم کاهو، ناخنک، شوید، تخم کرفس، انیسون، سداب( نوعی گیاه)، نیلوفر، زیره و سیاه دانه را هر کدام به اندازه 10 گرم با یکدیگر ترکیب کرد و سپس 10 گرم از این ترکیب را به همراه 2 لیوان آب دم کرد تا حجم آب به یک و نصف لیوان برسد، بعد از آن نصف لیوان از آن را پیش از هر غذا نوشید. ( این دستور را برای هر بار مصرف باید انجام داد.)

استفاده از گوشت زیاد، قهوه و نوشابه هم می تواند باعث ابتلا به کیست تخمدان شود

– بابونه شیرازی

یکی از گیاهانی که برای درمان این مشکل میتواند موثر باشد، بابونه شیرازی است. بابونه شیرازی را میتوان از عطاری های معتبر تهیه کرد. بابونه شیرازی را میتوان به صورت دمنوش استفاده کرد. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری از آنرا با نصف لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن همراه با عسل نوشید. این دمنوش علاوه بر درمان کیست تخمدان، به کاهش دردهای ناشی از کیست نیز کمک می کند. دمنوش بابونه را باید روزی دو تا سه بار نوشید.

– چای گل داودی

در پژوهش های انجام شده روی حیوانات، آپیگنین موجود در گل داودی و همچنين کرفس، جعفری، میوه نشان داده است که سرعت پیشرفت سرطان و بطور چشمگیری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد. استفاده از چای گل داودی برای یک فرد مبتلا به PCO میتواند ناراحتی را کاهش دهد، احساس آرامش به وجود آورد و به تنظیم قاعدگی کمک کند. شما تنها باید روزانه چای گل داودی را برای درمان کیست تخمدان استفاده کنید.

– سیاهدانه

سیاهدانه را از گذشته تا به امروز برای از بین بردن کیست تخمدان استفاده می کردند. سیاهدانه باید همراه با عسل استفاده شود. برای این منظور میتوان ترکیبی از عسل و سیاه دانه درست کرد.

ترکیب یک جزء سیاهدانه معادل ۱۰۰ گرم با دو جزء عسل معادل ۲۰۰ گرم، ترکیبی مناسب برای استفاده از سیاهدانه است. خانم های مبتلا به PCO باید یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را پیش از هر غذا بخورند.

– سرکه سیب

سرکه سیب اثر کپسول های کوچک را دارد، زیرا دارای پتاسیم بیشتری است.

برای این درمان، لطفا مرحله های زیر را دنبال کنید:

– 1 قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

– 1 قاشق چایخوری از شیره نیشکر را به مخلوط اضافه کنید و این مخلوط را بنوشید.

این مخلوط را دو بار در صبح و بعد از ظهر بخورید تا نتایج مورد انتظار را بدست آورید.

– اسطوخودوس

یکی دیگر از گیاهانی که برای از بین بردن PCO بسیار موثر است، اسوخودوس می باشد. این گیاه علاوه بر درمان کیست تخمدان، خاصیت آرام بخش هم دارد؛ ضمن اینکه میتواند یک خواب آرام و عالی را برای فرد ایجاد کند. برای استفاده از اسطوخودوس میتوان دمنوش آن را درست کرد. طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس به این شکل است که باید یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کرد و بعد از صاف کردن، پیش از خواب نوشید.

– رازیانه

رازیانه گیاهی است که در درمانPCO از آن استفاده می شود. یکی از نکاتی که باید در مورد رازیانه در نظر داشت، این است که رازیانه را باید در مواردی که کیست نسبتا بزرگ است استفاده کرد زیرا رازیانه دارویی قوی برای درمان کیست تخمدان محسوب می شود.

رازیانه را می توان به شکل دمنوش استفاده کرد ولی بهترین شیوه استفاده از آن ترکیب یک لیوان عرق رازیانه بهمراه یک قاشق غذاخوری عسل است. این ترکیب را باید ۴۰ دقیقه قبل از خواب نوشید.

۵ از ۵ امتیاز - (۲ رأی)

از طريق
مظزگان ذوالفقاریان
منبع
بیتوته
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا