تغذیه

تریپتوفان اسید امینه ضروری مفید برای روده ها

تریپتوفان و فواید آن بر روده

نکات برگزیده مطلب
  • اسید آمینه تریپتوفان متابولیت‌هایی تولید می‌کند که بر عملکرد هر اندام تأثیر می‌گذارد.

 

تریپتوفان و اثر مثبت این اسید آمینه‌ در عملکرد روده

محققان “دانشگاه آگوستا” آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند رژیم غذایی فاقد اسید آمینه “تریپتوفان”(Tryptophan) میکروبیوتای روده را تغییر داده و سبب افزایش التهاب در بدن می‌شود.

به نقل از اس تی دی، محققان در مطالعه خود گفتند، با افزایش سن و پیروی از رژیم غذایی فاقد اسید آمینه ضروری به نام “تریپتوفان” که نقش اساسی در خلق و خو، سطح انرژی و پاسخ ایمنی بدن ما دارد میزان ایمنی میکروبیوم روده کاهش یافته و التهاب در کل بدن افزایش می‌یابد.

تریپتوفان در غذاهایی مانند شیر، بوقلمون، مرغ و جو دوسر یافت می‌شود به سالم ماندن میکروبیوتای روده کمک می‌کند اما با افزایش سن و کاهش مصرف آن ایمنی و سلامت میکروبیوتا را کاهش می‌دهد.

میکروبیوتای سالم نیز به نوبه خود کاری می‌کند که تریپتوفان نیز به درستی عمل کند و کارهای مثبتی مانند تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین که خطر افسردگی را کاهش می‌دهد و ملاتونین که به خواب راحت کمک می‌کند را انجام دهد. اما با افزایش سن و تغییر در روند رژیم غذایی برخی چیزها ممکن است تغییر کند.

در مطالعه که اخیرا محققان آمریکایی برروی چند موش انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که موش‌هایی که تنها هشت هفته از رژیم غذایی حاوی تریپتوفان کم پیروی کرده‌اند دچار مشکلاتی شده‌اند و پیروی از این رژیم به ایجاد تغییرات ناسالم در چند تریلیون باکتری که میکروبیوتای روده را تشکیل می‌دهند شده و التهاب سیستمیک(systemic inflammation) بدن را افزایش داده است.

به گفته محققان رژیم غذایی مستقیما با ترکیب میکروبیوتا در بدن انسان و جوندگان مرتبط است و تغییر در آنها می‌تواند سبب تغییراتی در بدن انسان شود. به عنوان مثال وقتی سطح تریپتوفان پایین است، سطوح پایین‌تری از باکتری کلوستریدیوم (Clostridium) که این اسید آمینه ضروری را متابولیز کرده و باعث تولید مواد خوب مانند سروتونین در روده می‌شود نیز مشاهده می‌شود و از طرفی حضور باکتری استاتیفکتور (Acetatifactor) که با التهاب روده مرتبط است نیز سه برابر افزایش می‌یابد.

دکتر”کارلوس ام ایزالس”(Carlos M. Isales) از محققان این مطالعه گفت: ما فکر می‌کنیم میکروبیوم نقش مهمی در روند پیری ایفا می‌کند و یکی از آن مواردی که در روند پیری نقش به سزایی دارد، تریپتوفان است چرا که تریپتوفان متابولیت‌هایی تولید می‌کند که بر عملکرد هر اندام تأثیر می‌گذارد.

محققان این مطالعه پس از بررسی بسیار دریافتند،رژیم غذایی حاوی تریپتوفان کم سبب افزایش التهاب در سراسر بدن می‌شود. به گفته محققان هنگامی که موش‌های مسن مصرف تریپتوفان سالم را مجددا شروع کردند برخی از تغییرات ناسالم به وجود آمده در آنها طی چند روز برطرف شد.

اسیدهای آمینه‌ای مانند تریپتوفان عناصر سازنده تولید پروتئین هستند و پروتئین‌ها نیز محصولات تولیدی سلول‌های ما هستند که عملکرد سلول‌ها و در نهایت عملکرد اندام‌ها و بافت‌های ما را تعیین می‌کنند

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا