سلامت

سم نوعی افعی و اثرآن بر کرونا

سم نوعی افعی و کرونا

نکات برگزیده مطلب
  • درواقع این سم مار به تنهایی نیست که می تواند ویروس کرونا را نابود کند.

 

سم نوعی افعی و احتمال تاثیر بر ویروس کرونا

 

خبرگزاری رویترز از کشف یک مولکول در سم نوعی مار افعی بومی آمریکای جنوبی توسط پژوهشگران برزیلی خبر داد که می تواند نقش موثری در نابودی ویروس کرونا داشته باشد.

به نقل از ایرنا، محققان برزیلی دریافته اند که یک مولکول موجود در سم نوعی افعی، مانع از تولید مثل ویروس کرونا در سلول های میمون می شود. کشفی که می تواند نخستین گام به سوی ساخت داروی مقابله با ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ باشد.

براساس پژوهشی که نتایج آن در نشریه علمی مولکولز (Molecules) منتشر شد، مشخص گردیده که  مولکول تولید شده توسط نوعی مار افعی (افعی جاراراکاسو) توانایی ویروس را در سلول های میمون تا ۷۵ درصد مهار می کند.

«رافائل گویدو» استاد دانشگاه سائوپائولو و نویسنده این پژوهش به رویترز گفت: «ما توانستیم نشان دهیم این جزء از سم مار می تواند یک پروتئین بسیار مهم را در ویروس مهار کند. این مولکول یک پپتید یا زنجیره ای از اسیدهای آمینه است که می تواند بدون آسیب رساندن به دیگر سلول ها به آنزیم ویروس کرونا متصل شود؛ آنزیمی که نقشی حیاتی در تکثیر ویروس دارد».

گویدو در مصاحبه اش گفت که این پپتید که پیشتر به دلیل ویژگی های ضد باکتریایی شناخته شده بود، می تواند در محیط آزمایشگاهی سنتز شود؛ موضوعی که درواقع پرورش مارها را غیرالزامی می کند.

همزمان یک کارشناس خزنده شناسی در دانشگاه سائوپولو تاکید کرد: «ما نسبت به شکارچیانی که از هم اکنون در سراسر برزیل به فکر شکار این مارها هستند نگران هستیم. آنها فکر می کنند با شکار مارهای افعی مذکور می توانند جهان را نجات دهند. اما درواقع این سم مار به تنهایی نیست که می تواند ویروس کرونا را نابود کند».

بر اساس بیانیه ایالت دانشگاه ایالتی سائوپائولو (Unesp) که در این پژوهش نقش داشته است، محققان در مرحله بعد، کارآیی دزهای مختلف مولکول موجود در سم مار و اینکه آیا می تواند از ورود ویروس به سلول ها جلوگیری کند را ارزیابی خواهند کرد.

آنها امیدوارند بتوانند این ماده را در سلول های انسانی آزمایش کنند اما زمان بندی دقیقی ارائه نکردند.

مار جاراراکاسو یکی از بزرگترین مارهای برزیل است که طول آن تا ۶ فوت (۲ متر) می رسد. این مار در جنگل ساحلی آتلانتیک زندگی می کند و در بولیوی، پاراگوئه و آرژانتین هم یافت می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
اقتصاد آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا