اخبار ویژهروانشناسی
موضوعات داغ

کودکان و تاثیر عادات والدین بر رفتار آن

کودکان و عادات والدین

نکات برگزیده مطلب
  • رفت و آمد با دوستان تاثیر مهمی در رشد اجتماعی بچه‌ها در سنین مدرسه دارد.

 

چند نکته مهم برای سلامتی که بهتر است والدین به کودکانشان آموزش دهند

[taq_review]

به عنوان یک والد نه تنها ژنهای شما به فرزندانتان منتقل می‌شود، بلکه آنها عادتهای خوب و بد شما را نیز یاد می گیرند.

با داشتن عادات خوب، آنها را به فرزند خود بیاموزید تا آنها نیز در زندگی شان از مزایای این رفتارها استفاده سود ببرند.

 

۱۰ عادت مناسب برای زندگی

 

رنگارنگ مصرف کنید

تهیه غذاهای رنگارنگ فقط برای زیبایی بشقاب و به اشتها درآمدن نیست بلکه برای داشتن جسم و روحی سالم نیز مفید است. به فرزندانتان کمک کنید تا مزایای خوردن مواد طبیعی را در بشقاب غذای رنگارنگ شان درک کنند.

این بدان معنا است شما می توانید توسط سبزیجات و میوه ها رنگ های متنوعی را در رژیم غذایی خانواده خود داشته باشید رنگ هایی مثل قرمز، آبی، زرد، سبز و سفید. کودکان با دیدن این رنگهای متنوع سبزیجات و میوه ها به خوردن غذای سالم علاقه مند می شوند.

 

خانه را فراموش نکنید

داشتن یک برنامه غذایی منظم و مفید روزانه میتواند به بچه ها کمک کند تا طبق عادت در ایام بزرگسالی این برنامه غذایی را ادامه دهند . یکی از نکات برجسته برنامه غذایی روزانه، وجود وعده صبحانه است. می توان در این وعده غذایی که جذب بسیاری از مواد در حداکثر مقدار خود انجام می شود با تهیه مواد غذایی سالم و طبیعی حد اکثر بهره را به بدن رساند.

 

به فرزندان خود فواید خوردن صبحانه سالم را یادآور شوید:

صبحانه خوردن با عث افزایش انرژی و فعال تر شدن مغز می شود.

صبحانه بدن آنها را قوی نگه میدارد.

صبحانه ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

دانشکده پزشکی هاروارد تایید می کند که نخوردن صبحانه با احتمال افزایش ۴ برابری به چاقی مرتبط است بعنوان نمونه فیبر بالای غلات صبحانه ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که میزان قند به کار رفته در این فراورده ها نباید از حد مجاز بیشتر باشد.

 

فعالیتهای ورزشی لذت بخشی را انتخاب کنید

شاید فرزندانتان به انجام ورزش علاقه مند نباشند. ولی اگر آنها شمارا فعال و ورزشکار ببیند، ممکن است به ورزش علاقه مند شوند و فعالیت ورزشی مورد علاقه خود را پیدا کنند . در نتیجه از همان سنین کودکی به ورزش کردن عادت می کنند. آنها نه تنها فعال و سالم خواهند بود بلکه از انجام حرکات ورزشی لذت هم خواهند برند.

برای کمک به فرزندانتان در پیدا کردن ورزش مورد علاقه بهتر است انها را با ورزش های متنوعی مثل شنا ، ژیمناستیک ، تیر اندازی و … آشنا کنید تا ازمیان انها ورزشی را انتخاب کنند که از انجام آن لذت می برند.

 

والد کم فعالیت و تنبلی نباشید

در اوقات فراغت، بجای اینکه اغلب با فرزند خود در کاناپه راحتی نشسته و در حالی که تلویزیون نگاه می کنید ظرف چیبس را تمام کنید، بهتر است به همراه فرزند خود برای تفریح به طبیعت رفته و با انجام بازی ها و ورزش های هوازی هم شاد شوید هم سالم!

تحقیقات نشان داده است که بچه هایی که بیشتر از یک یا دو ساعت به تماشای تلویزیون مشغول هستند، بیشتردر معرض ابتلا به برخی از بیماریها می باشند ، از جمله:

 

اختلال عملکرد در مدرسه

مشکلات رفتاری از جمله عاطفی و اختلال توجه و تمرکز

چاقی یا اضافه وزن

خواب نامنظم از جمله مشکل به خواب رفتن و مقاومت در برابر خواب

اختصاص زمان کمتری به بازی

 

هر روز مطالعه کنید

توانایی و عادت به مطالعه کمک بزرگی به فرزند شما هم در مدرسه و هم در محیط کار آینده‌اش می کند. بر اساس گزارش کلینیک Clevland خواندن به ایجاد اعتماد به نفس در کودک، ایجاد ارتباط با دیگران و موفقیت در زندگی بعدی کمک زیادی می کند. توصیه می شود هنگام خواب وبازی بخشی از وقت کودکان را به خواندن اختصاص بدهیم.

کتاب خواندن را برای کودکانتان بگونه ای اجرا کنید که یک تفریح و بازی باشد نه کار اجباری! کتاب هایی با عکس های جذاب و کودکانه را انتخاب کنید. اگر کودکتان توانایی خواندن ندارد خودتان کتاب را با صداهای مناسب شخصیت های قصه بخوانید. سعی کنید لحظات شادی را همراه با کتاب خواندن برای کودکتان به وجود بیاورید.

 

به جای نوشابه های گازدار و شیرین، آب بنوشید

در کنارانتخاب آب به جای نوشابه می‌توانید، به سادگی به فرزند خود توضیح دهید که آب مفید است و نوشابه های گازدار شیرین بسیار مضر هستند.

به گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) نه تنها قند در نوشابه ها هیچ مواد مغذی فراهم نمی کند بلکه کالری اضافه آن سبب چاقی و اضافه وزن می شود. از طرف دیگر آب یک منبع حیاتی است که انسان ها نمی توانند بدون آن زندگی کنند و هیچ جایگزینی ندارد.

اگر به برچسب محصولات توجه کنید متوجه می‌شوید که میزان کالری، چربی های ترانس و شکر این محصولات بسیار بیشتر از حد مجاز می باشد این مسئله به شما کمک می کند که راحت تر از این نوع نوشیدنی ها دوری کنید.

 

از شام خوردن با خانواده لذت ببرید

ممکن است با توجه به زندگی های پر مشغله امروز پیدا کردن وقت مناسب برای شام خوردن با خانواده کمی مشکل باشد اما ارزشش را دارد که در میان مشغله های مختلف خود وقتی برای این کار نیز پیدا کنید.

بر طبق تحقیقات دانشگاه فلوریدا با اختصاص دادن بخشی از زمان خود برای شام خوردن با خانواده می توان از مزایای زیادی برخوردار شد. از جمله:

مستحکم شدن ارتباط بین اعضای خانواده

ثبات بیشتر احساسی و فکری فرزندان

پیدا کردن فرصت خوبی برای مصرف غذاهای سبک و مفید

کودکانی که در زمان مناسبی از روز، شام حاوی مواد سالم غذایی مصرف می کنند، کمتر دچار چاقی و اضافه وزن می شوند.

احتمال مصرف و مواد مخدر در کودکان و نوجوانان این خانواده ها نیز کمتر می شود

 

زمانی را اختصاص به گذراندن وقت بادوستان خود بدهید

 

بر اساس مقاله منتشر شده توسط کلینیک روانشناسی خانواده review trusted رفت و آمد با دوستان تاثیر مهمی در رشد اجتماعی بچه‌ها در سنین مدرسه دارد.

هنگامی که کودکان با دوستانشان بازی می کنند نکات با ارزشی را آموزش می بیند از جمله این نکات مهارت های اجتماعی می باشد، مانند: همکاری ، برقراری ارتباط و حل مشکل. به علاوه این مسئله می‌تواند برپیشرفت عملکرد بچه ها در مدرسه تاثیر به سزایی داشته باشد.

در نتیجه بهتر است والدین برای کودکان خود شرایطی را فراهم کنند که آنها بتوانند دوستان مناسب متعددی داشته باشند و بخش قابل توجهی از اوقات فراغت را با آنها بازی کنند.

در نهایت این کودکان در زندگی آینده خود بهتر با مسائل و مشکلات پیش رو دست و پنجه نرم خواهند کرد وبدینوسیله مهارت‌های لازم را برای یک زندگی اجتماعی نیز کسب می کنند.

(مژگان ذوالفقاریان :البته لازم به ذکر است که نظارت غیرمستقیم والدین و آشنایی انها با دوستان فرزندان نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا همانطور که ارتباط فرزندان با دوستان متعدد می تواند کمک بزرگی به رشد اجتماعی انها داشته باشد. دوست نامناسب نیز می‌تواند تاثیرات منفی زیادی در زندگی کودکان بگذارد)

 

مثبت اندیش باشید

کودکان در رویارویی با شکست در رسیدن به اهدافشان به راحتی دست از تلاش می کشند بنابراین با خوش بینی و مثبت اندیشی را به کودکاتنان آموزش بدهید. به انها بیاموزید که صبر و تحمل در راه رسیدن به هدف بسیار ارزشمند می باشد.

بر اساس مقاله منتشر شده توسط کلینیک روانشناسی خانواده review trusted کودکان همانند بزرگسالان از مزایای مثبت اندیشی و روابط اجتماعی خوب بهره می برند.

انها باید بیاموزند که علی رغم چالشها و مشکلاتی که با آن روبرو می شوند، همواره از نظر والدین دوست داشتنی و توانا و منحصر به فرد بحساب می ایند و در این صورت است که اعتماد به نفس و مثبت اندیشی در آنها تقویت می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
healthline
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا