سلامت

قرص ها و عوارض قطعه قطعه یا پودر کردن

قرص ها را نصف یا پودر نکنید

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از خطرات له کردن دارو این است که در معرض هوا قرار می گیرد

پودر و نصف کردن قرص ها در اثر بخشی آنها مشکلاتی ایجاد می کند

 

بعضی از افراد هستند که بلعیدن قرص ها برای انها سخت است و راه هایی را انتخاب می کنند که مصرف قرص راحت تر باشد. مثلا این که آن ها را داخل آب له کرده و حل می کنند که البته خطراتی برای این کار وجود دارد. تاثیر دارو با له کردن آن کاهش پیدا می کند.

به همین دلیل باید دارو را بدون هیچ تغییری به صورت قرص، کپسول و هر چیز دیگری مصرف کنید و آن را نَبُرید یا هرگز نباید دارو را بشکنید و آن را له کنید.

چرا له کردن دارو کار درستی نیست؟

 

بعضی از داروها هستند که از مواد فعالی برای یک مدت زمان خاص تشکیل شده اند. بنابراین له کردن آن ها و مصرف کردنشان کار مضری است. دلایل زیر نشان می دهد که چرا نباید دارو را له کنید.

 

  • از بین رفتن استقامت دارو

سختی بلع یک مشکل رایج برای افراد در سنین بالا است و همچنین اختلالات رفتاری را در آن ها ایجاد می کند. در چنین مواردی آن ها ترجیح می دهند که کپسول را باز کنند و پودر داخل آن را له کنند. در چنین حالتی استقامت مواد فعال داخل دارو دستخوش تغییراتی می شود و در نتیجه اثرپذیری آن کاسته می شود و گاهی اوقات مزه آن نیز غیر قابل تحمل خواهد شد.

  • اشتباهی در میزان دوز

به عنوان یک قانون کلی می توانید قرص را از قسمتی که علامت گذاری شده نصف کنید. اگر چه که هنگام نصف کردن قرص همیشه نمی توانیم دقیق عمل کنیم زیرا سایز، شکل و پوشش قرص ها با یکدیگر متفاوت است اما اگر می خواهید یک دوز از دارو را نصف کنید، مطمئن باشید که توزیع مواد فعال نمی تواند همیشه به طور مساوی نصف شود.

در نتیجه ممکن است دوز دارو را اشتباه مصرف کنید. بعضی از قرص ها بسیار ریز هستند و تفاوت بسیار کمی هنگام برش دادن آن ها ایجاد می شود که همان تفاوت، دوز دارویی را به هم می ریزد و در نتیجه تغییر دوز باعث ایجاد خطراتی خواهد شد.

گاهی دارو باید دقیقا با اندازه تعیین شده توسط پزشک مصرف شود و نصف کردن آن و کمترین تغییر در دوز آن ممکن است تاثیرات سمی در بدن داشته باشد.

  • تغییراتی در آزاد کردن ماده فعال

له کردن دارو عاملی برای ایجاد تغییرات در دوز دارو است که روی جذب و آزاد سازی مواد فعال در دارو اثر گذار است و همچنین عوارض جانبی آن را افزایش می دهد و بهره وری دارو را می کاهد. بعضی از داروها هستند که پوشش دهی خاصی دارند و بنابراین بدن با یک روش خاصی آن ها را جذب می کند.

پوشش روی آن ها باعث آزادسازی مواد فعال به میزان مشخص می شود. بنابراین اگر آن ها را له کنید، تغییرات به وجود آمده روی آزادسازی این مواد فعال قطعاً برای بدن شما مضر است و حتی ممکن است باعث ایجاد اوردوز شود و یا اصلاً تاثیری روی درمان نداشته باشد. گاهی اوقات نیز این قرص ها با له کردن باعث آزاد کردن سم می شوند.

بعضی از قرص ها دارای یک لایه پوششی هستند. این لایه پوششی باعث می شود قرص فقط زمانی که به معده می رسد، مواد فعال خود را آزاد کند و در نتیجه از ایجاد حساسیت در قسمت های دیگر بدن جلوگیری خواهد شد اما زمانی که پوشش روی آن را بردارید و آن را له کنید، تغییراتی در جذب دارو ایجاد می شود که قطعا اثرات منفی خودش را به دنبال خواهد داشت.

  • تغییراتی در تاثیر دارو

همانطور که در این بخش از نمناک می خوانید بعضی از دارو ها به سرعت داخل آب حل می شوند، بنابراین بدن به سرعت آن ها را جذب می کند. این داروها معمولاً داروهای زیر زبانی هستند که در عرض چند ثانیه به جریان خون وارد می شوند. له کردن آن ها به طور کامل استقامت آن ها را می کاهد و تاثیر آن کاملاً متفاوت خواهد شد.

  • آلودگی

یکی از خطرات له کردن دارو این است که در معرض هوا قرار می گیرد و ممکن است تنفس فرد روی آن تاثیر گذار باشد و باعث ایجاد مخاط و یا حساسیت گردد. گاهی اوقات این وضعیت به قدری شدید خواهد شد که ممکن است روی خانم های باردار تاثیر گذار باشد و باعث ایجاد نقص هایی در جنین شود. پس هرگز دارو را له نکنید.

  • حساسیت و آلرژی

دو نیم کردن یا له کردن برخی از انواع داروها مانند داروهای ضداضطراب سبب بروز واکنش های آلرژیک هوازی می شود و می تواند موجب بروز حساسیت پوستی گردد. نصف کردن یک قرص ذرات ریزی از دارو را در هوا منتشر می کند که اگر این ذرات با قسمت های حساس پوست مانند صورت، پلک و گردن تماس یابند، التهاب و حساسیت پوست را به همراه دارند.

به این نکات توجه کنید

 

  • قرص ها را با هم نخورید

خوردن چندین قرص با هم می تواند تاثیرات منفی به همراه داشته باشد و منجر به تداخل اثرات ماده اصلی داروها با یکدیگر شود.

  • قرص ها را با غذا مخلوط نکنید

قاطی کردن قرص ها با غذا یا نوشیدنی ها برای بلعیدن راحت تر، یک عادت گسترده و خطرناک است زیرا با این کار ساختار دارو عوض شده و می تواند منجر به کاهش تاثیر و افزایش خطرات ناشی از مصرف آن شود.

  • قرص ها و کپسول ها را به همان شکل و اندازه مصرف کنید

قرص ها و کپسول ها را به همان شکل و اندازه که دارند مصرف کنید و یا از دوزهای پایین تر استفاده نمایید. اگر در بلعیدن قرص مشکل دارید، از قطره، شربت یا پودر آن استفاده کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
همگردی
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا