تغذیه

سیر خوراکی پرخاصیت و مفید

سیر مفید و بدبو

نکات برگزیده مطلب
  • سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را در موش‌ها درمان بکند

خوراکی بد بو و مفید

 

اخیرا، بعد از شیوع کرونا اسم بعضی خوراکی ها بیشتر از پیش در توصیه های تغذیه ای به گوش می رسد. از جمله این مواد سیر می باشد. اغلب در فصلهای سرد سال که  شیوع سرما خوردگی و انفولانزا بیشتر می شود مصرف سیر در غذاها بیشتر توصیه می شود و به اشکال مختلف در سر سفره ها خودنمایی می کند.

سیر گیاهی بدبو ولی خوش‌طعم است که به دلیل فواید درمانی فراوانی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این ماده حاوی یک ترکیب قدرتمند به نام آلیسین است که به کاهش کلسترول کمک می‌کند. فواید سلامتی این خوراکی شامل کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین اختلالات عصبی می‌شود.

سیر حاوی چه موادی است؟

به طور خلاصه مفید می‌توان گفت که سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های B۲، B۱ و B۳ است.

فواید و خواص سیر

از سالهای دور تاکنون از این خوراکی برای تصفیه خون استفاده می‌شده است. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

خوردن سیر مجاری تنفس و خون را پاک می‌کند و با این کار از شدت و زحمت تنگ نفس کاسته و گاهی موجب درمان آن می شود.

بعضی از انواع سل ریوی را معالجه می‌کند مخصوصا وقتی که با شیر ممزوج شود، زیرا در این صورت اثر قابل توجهی در کشتن میکروب کوخ دارد (میکرب سل).

این خوراکی پوست بدن را خوش رنگ و گونه را سرخ و روده‌ها را از عفونت‌ها پاک می‌کند به خصوص در اطفال، و با این خصوصیت سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک است.

درمان عفونت‌های ناشی از مخمرها

در مطالعات آزمایشگاهی عصاره‌ سیر تازه توانست مانع از رشد مخمر کاندیدا بشود. کاندیدا شایع‌ترین عامل بروز عفونت‌های ناشی از مخمرهاست. آلیسین موجود در سیر با نابودی چربی‌های موجود در سطح خارجی مخمرها مانع از رشد آنها می‌شود.

کمک به درمان عفونت‌های روده‌ای ناشی از انگل‌ها

این خوراکی می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را در موش‌ها درمان بکند. آلیسین موجود در این خوراکی می‌تواند با جلوگیری از ساخت چربی در انگل‌ها توانایی تحرک، جذب غذا و تولیدمثل را در آنها مختل بکند.

همچنین سیر به عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، مکانیسم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌های انگلی تقویت می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید

منبع
بهداشت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا