پوست
موضوعات داغ

لیزر درمانی و درمان عوارض ناشی از آفتاب

لیزر و درمانی و رفع عوارض آفتاب

درمان عوارض پوستی ناشی از آفتاب توسط لیزر (Laser Resurfacing)

 

در کشورهایی با هوای آفتابی ، مردم از فواید زیاد این نعمت  برخوردارهستند. همانطور که اکثر مردم آگاهند خاصیت ضد عفونی کننده اشعه آفتاب، تولید ویتامین D در بدن، بهبود بخشیدن افسردگی، رشد میوه های خوش طعم و … همه و همه بخش کوچکی از مزایای مناطق آفتابی می باشد.

در سراسر دنیا مناطقی که اکثرا هوای ابری را تجربه می کنند روزهای آفتابی، از روزهای شاد و مفرح به حساب می آید. آنها در تابستان باگذراندن وقت در کنار ساحل و آفتاب گرفتن سعی می کنند حداکثر استفاده را از این نعمت الهی داشته باشند.

اما در کنار تمام این محاسن قرار گرفتن در زیر اشعه شدید نور آفتاب به مرور زمان پوست را دچار عوارضی نیز می کند. بعنوان مثال  لکه هایی که در اثر افزایش رنگدانه در مناطقی از پوست بدن ایجاد شده یا افزایش خشکی و خارش و قرمزی و در نهایت پدیدار شدن چروک زود هنگام از این عوارض می باشند و امروزه برای رفع این عوارض از فواید اشعه لیزر بهره می گیرند.

بر اساس گزارش Dr. Maria Sophocles سرپرست گروه مراقبت پوست مرکز Woman s Healthcare of Princeton، Laser Skin Resurfacing می تواند در ترمیم صدمات ایجاد شده حاصل از تابش آفتاب و جوانسازی و احیای پوست تاثیر قابل قبولی داشته باشد. وی همچنین اشاره کرد که پوست انسان نسبت به اشعه آفتاب واکنش نشان داده و در اثر تابش اشعه ی ماورا بنفش  آن، بتدریج لکه های پوستی و چروکهای زودرس در  شکل می گیرد.

همچنین به مرور زمان با افزایش کلفتی، خشکی پوست ایجاد شده و می تواند به همراه اگزما، خارش و قرمزی نیز باشد. در صورت عدم توجه عوارض مذکور بطور دایمی در روی پوست ظاهر شده و با تسریع کاهش تولید پروتئین های کلاژن و الاستین  ظاهر پوست پیر تر از سن تقویمی فرد خواهد می شود.

Laser Skin Resurfacing چگونه عمل می کند

در این نوع لیزر درمانی، فرد دوره دیده ابتدا پوست را با کرمهای بی حس کننده، بی حس کرده و سپس با استفاده از دستگاه مخصوص انرژی پرتوهای نور لیزر را روی منطقه مورد نظر متمرکز کرده. این انرژی بعد از نفوذ به لایه اپیدرم و لایه های عمیق تر باعث گرم شدن پوست می شود.

بعد از این مرحله احتمال این وجود دارد که پوست فرد کمی قرمز بنظر برسد. این مسئله نشانگر آغاز فرایند مهمی است که ناشی از تابش اشعه لیزر می باشد و حاصل واکنش پوست شما به لیزر و شروع فرایند جوانسازی می باشد. در ادامه با افزایش روند کلاژن سازی، استحکام پوست بیشتر شده . در نهایت، با گذشت زمان، همراه با برطرف شدن لکه ها وچروک های ریز، بافت صدمه دیده تا حدودی ترمیم شده و ظاهری شاداب تر و جوان تر به خود می گیرد.

البته این نکته حائز اهمیت است که بهترین و مهمترین کار در نگهداری و مراقبت از پوست، پیشگیری در ایجاد عوارض مذکور می باشد. پرهیز از استفاده بیش از حد سولاریوم یا گرفتن حمام آفتاب و نیز استفاده منظم از کرمهای آفتاب در برابر اشعه خورشید و نور صفحه ی کامپیوتر از جمله توصیه های مفید برای پیشگیری می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
Women's Healthcare of Princeton
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا