تغذیهروانشناسی
موضوعات داغ

اضطراب دارید؟ بجای شکر این دو چیز را بخورید.

اضطراب بدون شکرخوردن هم رفع می شود!

نکات برگزیده مطلب
  • قطع ناگهانی مصرف شکر راه حل مناسبی برای کسی که اضطراب دارد نیست چون باعث تشدید اضطراب می‌شود.

بررسی کیفیت خبر

کیفیت محتوا
کیفیت تصویری
معیار ترجمه

امتیاز میانگین نویسنده

ترجمه مقاله: دکتر زهره طالبی پزشک عمومی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

اضطراب شما عاشق شیرینی است. بجای شکر این دو چیز را بخورید.

 

وقت آن رسیده که شکر را حذف کنید

شکی نیست که حتی کمی زیاده روی در مصرف شیرینی می‌تواند مشکل ساز شود . اثرات مضر شکر به خوبی شناخته شده است و تلاش ما برای کاهش مصرف آن در جهت کاهش عوارضی مثل بیماری های مزمن است. کاهش شکر نه تنها باعث سلامت فیزیکی ما می‌شود بلکه روی سلامت روان نیز اثر دارد.

شکر می‌تواند روی حالت روان شما اثر بگذارد

 

ممکن است تا به حال افزایش انرژی با مصرف یک چیز شیرین مثل نوشابه یا کیک را طی یک روز طولانی تجربه کرده باشید. تحقیقات جدید نشان داده درمان های شیرین در این مواقع اثر مثبت روی حالت روان ما ندارد. در واقع شکر می‌تواند در طول زمان اثر عکس داشته باشد. تحقیقی در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داده که مصرف رژیم غذایی با شکر زیاد می‌تواند شانس بروز اختلالات روانی در مردان و تکرار اختلالات روانی در هر دو جنس را افزایش دهد. تحقیقات اخیر در سال ۲۰۱۹ میلادی هم بیان کرده است که مصرف مداوم چربی های اشباع شده و شکر های اضافه شده به آن با افزایش احساس اضطراب در بزرگسالان بالای ۶۰ سال در ارتباط است. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است ولی توجه به این نکته مهم است که بدانیم چطور رژیم غذایی و سبک زندگی ما می‌تواند روی سلامت روان ما موثر باشد.

شکر می‌تواند توانایی شما در کنترل استرس را تضعیف کند

 

اگر راهکار شما برای کاهش استرس مصرف شیرینی است شما تنها نیستید. خیلی از افراد هنگام اضطراب شیرینی استفاده می‌کنند . چون غذاهای شیرین توانایی آنها را در واکنش به استرس را کاهش می‌دهد. شکر می‌تواند با سرکوب محور هیپوتالاموس – ادرنال در مغز شما (چیزی که پاسخ به استرس را کنترل می‌کند ) احساس پریشانی را کاهش دهد. تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که شکر ترشح کورتیزول در اثر استرس را در زنان سالم مهار می‌کند و احساس اضطراب و فشار را به حداقل میرساند. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته شده است.

شکر می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش دهد

 

واقعا اجتناب از مهیا کردن یک غذای راحت بعد یک روز سخت مشکل است. اما سیکل مصرف شکر برای مدیریت احساساتتان ممکن است احساس ناراحتی، خستگی یا ناامیدی شما را بدتر کند. تحقیقات بسیاری بیان کردند که بین رژیم غذای پر شیرینی و افسردگی ارتباط وجود دارد.مصرف بیش از حد شکر باعث عدم تعادل مواد شیمیایی خاص در مغز شما می‌شود . این عدم تعادل می‌تواند منتهی به افسردگی یا حتی در طی زمان موجب افزایش ریسک اختلالات روانی شود. در یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ میلادی بیان شد مردانی که مصرف شکر بالایی داشته اند ( ۶۷ گرم یا بیشتر در یک روز ) در طی پنج سال ۲۳٪ بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی داشتند. اگرچه این بررسی در مردان صورت گرفته اما ارتباط بین مصرف این ماده و افسردگی در زنان هم وجود دارد.

خود داری از شیرینی ممکن است باعث احساس وحشت زندگی شود

 

ترک شکر فراوری شده ممکن است به راحتی که شما فکر میکنید نباشد. خودداری از مصرف این ماده ممکن است موجب عوارض جانبی شود مثل:

اضطراب
تحریک پذیری
گیجی
خستگی

در نتیجه محققان تلاش کردند که بفهمند چطور علائم ترک شکر می‌تواند شبیه برخی ترک مواد اعتیاد اور باشد. زمانی فردی برای مدتی از این مواد استفاده می‌کند ، مثل کوکایین، در صورت قطع مصرف بدن آن ها به حالت فیزیولوژیکی ترک مواد دچار می‌شود .دانشمندان بیان کردند کسانی که ناگهان مصرف زیاد شکر را قطع می‌کنند می‌توانند شرایط مشابهی را تجربه کنند. درنتیجه قطع مصرف شکر راه حل مناسبی برای کسی که اضطراب دارد نیست چون باعث تشدید اضطراب می‌شود.

شکر نیروی مغز شما را از بین میبرد

 

معده شما ممکن است به شما بگوید نوشیدنی خنک شیرین بنوشید ولی مغز شما نظر متفاوتی دارد.تحقیقات جدید نشان داده رژیم غذایی پر شکر می‌تواندبه فعالیت شناختی شما آسیب برساند حتی بدون حضور اضافه وزن یا دریافت انرژی زیاد.تحقیقی در سال ۲۰۱۵ میلادی بیان کرده که مصرف زیاد نوشیدنی های شیرین شده با شکر می‌تواندفعالیت عصبی شناختی مثل قدرت تصمیم گیری و حافظه آسیب برساند. همچنین در تحقیقی جدید مشخص شده که افراد شرکت کننده بعد یک هفته استفاده از رژیم حاوی چربی غیر اشباع و شکر زیاد دارای تست حافظه بدتری بوده اند.

اگر شما تمایل به مصرف شیرینی دارید می‌توانید از این ها به عنوان جایگزین استفاده کنید.

 

فقط به دلیل اینکه میخواهید مصرف شکر را محدود کنید باعث نمی‌شود که از لذت طعم شیرینی خود را محروم کنید.
اینجا چند دستور غذایی محبوب بدون شکر یا کم شکر از نایدو (Naidoo ) محقق و نویسنده معروف قرار داده شده است.

اسموتی چای سرآشپز اوما

مواد لازم:

پودر پروتئین وانیل به مقدار لازم
آووکادو ۱/۴
کره بادوم ۱ قاشق غذا خوری
شیر بادوم ۱ پیمانه
دارچین، جوز هندی، گل میخک، هل از هر کدام ۱/۸ قاشق غذا خوری
اسانس وانیل ارگانیک ۱/۴ قاشق غذا خوری
یخ
مقدار کمی عسل ارگانیک برای شیرین کردن اگر احتیاج داشتید

اگر دوست داشتید می‌توانید چای  را دم کنید بجای ادویه ها و همچنین می‌توانید از آووکادو برای حالت کرمی کردن اسموتی استفاده کنید.

طرز تهیه:

همه مواد را داخل مخلوط کن ریخته و تا زمانی که نرم شود مخلوط کنید.

 

یخمک هندوانه سرآشپز اوما

 

مواد لازم:

هندوانه ۴ پیمانه
عسل یک قاشق غذا خوری
آب لیمو ترش ۱عدد
گرد یا اسانس لیمو ترش یک عدد

می‌توانند از یک پیمانه بلوبری هم استفاده کنید

طرز تهیه:

همه مواد را در مخلوط کن به خوبی مخلوط کرده و سپس در ظرف یخساز یخچال یا ظرف یخمک ریخته تا یخ بزند. قبل از فریز شدن کامل چوب بستنی ها را داخل آن میگذاریم.

از طريق
زهره طالبی
منبع
healthline
نمایش بیشتر

زهره طالبی

در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شدم و در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداختم. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرده ام. هم اکنون با همکاری در این سایت مفتخر به اشتراک گذاری تجربیات خودم و تحقیقات به روز دانشمندان با شما عزیزان هستم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!