مامایی

احساس افسردگی و یائسگی با هم در ارتباط هستند

احساس افسردگی و یائسگی

نکات برگزیده مطلب
  • اگر تجویز هورمونی مشکل شما را حل نکرد، داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز می شود.

 

ارتباط یائسگی و افسردگی

 

با توجه به اینکه زنان بیش از یک‌سوم عمر خود را در دوران یائسگی و وضعیت کمبود استروژن ( یکی از هورمون های باروری) می‌گذرانند. این تغییرات هورمونی با از بین رفتن قدرت باروری و عملکرد قاعدگی، بر احساس زن از سلامت جسمی و روانی خود تأثیر می‌گذارد. افزایش احساس افسردگی، اضطراب و استرس در زنان یائسه  نشانگر نیاز به  برنامه‌های مشاوره‌ای و حمایتی می باشد تا با تغییرات روانی ـ عاطفی دوران یائسگی سازگاری بیشتری حاصل شود.

در این دوران علائمی همچون گرگرفتگی، عرق شبانه ، بی خوابی، عدم تمرکز، کاهش حافظه، از دست رفتن توده استخوانی،  آتروفی واژن و در طولانی مدت افزایش خطرات قلبی و عروقی و اضطراب و افسردگی رخ می دهد . این علائم می توانند فرد را مستعد افسردگی سازند.

بسیاری از زنان در این دوره تغییرات عاطفی مانند نگرانی در مورد پیر شدن، از دست دادن نقش موثر درخانواده، بزرگ شدن بچه ها و رفتن آنها ،  تنها شدن را تجربه می کنند. در نتیجه در برخی از زنان، یائسگی زمان تنهایی و ناامیدی است. دور از ذهن نیست که این عوامل درافزایش احتمال بروز افسردگی یائسگی نقش اساسی داشته باشند.

همه ممکن است  در دوره ای از عمر خود احساس اندوه را تجربه  کنند. با این حال، اگر دائما غم، ناراحتی، ناامیدی و خلا احساس شود،  شاید فرد دچار افسردگی شده باشد.

برخی از علائم افسردگی عبارتند از:

  • تحریک پذیری، ناامیدی و خشم
  • اضطراب، بی قراری
  • احساس بی ارزشی و گناه
  • بی انگیزگی به انجام کارهایی که سابقا جذاب بوده اند
  • اشکال در تمرکز و تصمیم گیری
  • یادآوری خاطرات تلخ
  • فقدان انرژی
  • بیش از حد خوابیدن یا کم خوابیدن
  • تغییر در اشتها
  • دردهای روان تنی

ریسک افسردگی دوران یائسگی، در کدام گروه از زنان بیشتر است

علاوه بر تغییرات سطح هورمونی در دوران یائسگی، عوامل دیگری نیز می توانند بر سلامت جسمی و روانی زنان تاثیر بگذارند و ریسک ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی را افزایش دهند:

  • تشخیص ابتلا به افسردگی قبل از یائسگی
  • احساس ترس نسبت به یائسگی و افزایش سن
  • افزایش استرس، در روابط شخصی و کاری
  • نارضایتی از کار، محیط زندگی و وضعیت مالی
  • کمبودعزت نفس یا اضطراب
  • احساس نداشتن حمایت اطرافیان
  • عدم فعالیت جسمی مخصوصا ورزش
  • سیگار کشیدن

با تغییر سبک زندگی احتمال ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی را کاهش دهید

 

احساس افسردگی دوران یائسگی تقریبا همانند درمان افسردگی در سایر دوره های زندگی انسان درمان می شود. با مراجعه به پزشک، تغییر در سبک زندگی و مصرف داروروان درمانی یا ترکیبی در صورت نیازمی توان به نتیجه مطلوب رسید.

 

قبل از اینکه عامل اصلی ایجاد احساس افسردگی خود را به یائسگی نسبت دهید ، ابتدا باید دیگر عوامل جسمی مانند مشکل تیروئیدی را بررسی کنید. در صورت تایید  سلامت کارکرد غده تیروئید، به عنوان راه حل اول سبک زندگی خود را برای تسکین افسردگی و اضطراب تغییر دهید.

  • خواب کافی:

 

بسیاری از زنان در دوره یائسگی دچار اشکال در خواب می شوند. تنظیم برنامه خواب و دریافت خواب کافی، تاریک نگه داشتن اتاق خواب و خوابیدن در جای ساکت و خنک می تواند به زنان کمک کند.

  • ورزش کردن:

 

ورزش به کاهش استرس کمک می کند، در عین حال انرژی و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. سعی کنید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. برای مثال، پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا می توانند گزینه های خوبی برای شما باشند.

 

لازم است که حداقل دو جلسه در طول هفته را به تمرین های تقویت عضله اختصاص دهید. وزنه برداری، ورزش با کش ورزشی و یوگا گزینه های خوبی هستند.

  • تمرینات آرامش بخش:

 

یوگا، تای چی، مدیتیشن، و ماساژ همه باعث کاهش استرس شما می شوند. این تمرینات به بهبود خواب شما در طول شب نیز کمک می کنند.

  • قطع مصرف دخانیات:

 

تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی در زنانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر از کسانی است که دخانیات مصرف نمی کنند. اگر در حال حاضر سیگار یا دیگر دخانیات مصرف می کنید، برای ترک آن اقدام کنید. برای این کار می توانید از راهنمایی پزشک خود کمک بگیرید.

  • به خود استراحت بدهید:

 

در این دوره به سلامت جسم و روان خود بیشتر توجه کنید. وظایف بزرگ و سخت را به کارهای کوچک تر تقسیم کنید. برای خود اولویت تعیین کنید و تنها کارهایی را انجام دهید که از عهده آنها برمی آیید.

  • تصمیمات مهم را به تعویق بیاندازید:

 

احساس افسردگی می تواند جنبه های مهمی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. هرگز در این دوره تصمیمات مهمی نگیرید. خلق و خوی خموده شما باعث می شود که نتوانید زندگی، کار و دیگر مسائل مهم اطراف خود را به خوبی ارزیابی کنید. اگر تصمیم به تغییر بزرگی در زندگی خود دارید، تغییر شغل، طلاق یا ازدواج، بهتر است تا درمان کامل افسردگی خود صبر کنید یا در این مورد با فرد بی طرفی مشورت کنید تا دید منصفانه تری از شرایط خود داشته باشید.

  • صبور باشید:

 

انتظار نداشته باشید که تغییر در سبک زندگی به سرعت افسردگی در دوران یائسگی را بهبود ببخشد. تغییر در خلق و خوی شما به تدریج صورت می گیرد و برای داشتن حال بهتر باید کمی صبر کنید.

  • درمان افسردگی در دوران یائسگی از طریق دارو و روان درمانی:

 

در صورتی که تغییر در سبک زندگی باعث احساس آرامش در شما نشد، سایر گزینه های درمانی بررسی می شوند. برای مثال، تجویز هورمونی، داروهای ضد افسردگی و گفتگو درمانی توصیه می شود.

  • درمان استروژن دوز پایین:

 

این روش درمانی در شکل قرص یا برچسب تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد که دارو درمانی با استفاده از تجویز استروژن می تواند باعث تسکین عوارض جسمی و روحی یائسگی شود. با این حال، مصرف استروژن ریسک ابتلا به سرطان سینه و تشکیل لخته خونی را افزایش می دهد.

  • داروهای ضد افسردگی:

 

اگر تجویز هورمونی مشکل شما را حل نکرد، داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز می شود. این داروها همراه با تغییر سبک زندگی می توانند به صورت کوتاه مدت مصرف شوند، اما برخی از زنان به مصرف طولانی مدت آن نیاز دارند.

  • گفتگو درمانی:

 

احساس انزوا و تنهایی مانع آن می شود که زنان از مشکلات و احساسات خود با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنند. در این شرایط، بهتر است با یکی از مشاوران با تجربه ما در مورد مشکلات خود صحبت کنید.

افسردگی در دوران یائسگی قابل درمان است

 

احساس افسردگی در دوران یائسگی عارضه قابل درمانی است. لازم است به یاد داشته باشید که روش های درمانی متعددی برای تسکین علائم شما وجود دارد و با استفاده از استراتژی های سازگاری با تغییر می توانید شرایط خود را بهتر تحمل کنید. با مشاور یا روانشناس خود در مورد بهترین روش درمانی مشورت کنید.

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!