سلامتمامایی

شیر مادر و اثر آن بر کاهش ابتلا کودک به سرطان

شیر مادر و سرطان کودکان

نکات برگزیده مطلب
  • کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از عملکرد بهتری در تست‌های هوش برخوردارند

پیشگیری از بیماری سرطان در کودکان با شیر مادر

معاون مدیرعامل محک در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر در کودکان مبتلا به سرطان گفت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند زمینه پیشگیری از بیماری سرطان در کودکان را فراهم آورد.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا تا امروز، سازمان جهانی بهداشت (WHO) با تشویق سازمان‌ها، ارگان‌ها و مسئولان حوزه سلامت کشورهای مختلف تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا ضمن ایجاد ایمنی و سلامت مادران در این پاندمی شرایط را برای شیردهی آنان به نوزادان خود فراهم کند.
این سازمان امسال با همراهی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF) و نیز با شعار «حمایت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت همگانی است» به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده است.
محک نیز به عنوان سازمانی که خود را موظف به حمایت از کودکان مبتلا به سرطان می‌داند، همانند ۳۰ سال گذشته و همگام با سازمان‌های بین‌المللی، با تکیه بر دو مفهوم پایداری و توسعه، بر الزامات سبک زندگی سالم متمرکز شده است چرا که این موضوع به پیشگیری کودکان از ابتلاء به بیماری سرطان و در صورت ابتلاء، زمینه درمان کم دردتر، کم‌هزینه‌تر و مؤثرتر را فراهم می‌کند.
علیرضا دانشگری، معاون مدیرعامل محک در درمان بیمارستان در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر در کودکان مبتلا به سرطان گفت: «از آنجا که تغذیه با شیر مادر در مقایسه با شیر خشک، ریسک ابتلاء به سرطان را در کودکان کاهش می‌دهد، محک مادران جوان را تشویق می‌کند که بیشتر به سلامت فرزند خود اهمیت دهند و آنها را با شیر خود تغذیه کنند چرا که رژیم غذایی سالم یکی از دلایل زندگی سالم است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.دانشگری گفت: همچنین شیر مادر بهترین منبع غذایی برای نوزادان و کودکان خردسال است و یک استراتژی نجات‌بخش در زندگی محسوب می‌شود که به کمک آن کودکان، در برابر بسیاری از بیماری‌های شایع مانند اسهال و ذات‌الریه مصون می‌شوند.

از طرفی ثابت شده است که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از عملکرد بهتری در تست‌های هوش برخوردارند، کمتر چاق یا دارای اضافه وزن می‌شوند و در مراحل بعدی زندگی کمتر مستعد بیماری‌های غیر واگیر هستند.

در نهایت می‌توان گفت افزایش تغذیه با شیر مادر در سطح جهانی می‌تواند جان بیش از ۸۲۰ هزار کودک را نجات دهد و سالانه از ابتلای ۲۰۰۰۰ مورد به سرطان سینه در زنان جلوگیری کند.»

وی افزود: «اگرچه هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه شیردهی احتمال بروز سرطان در کودکان را کاهش می‌دهد وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که شیر مادر به دلیل تأثیر بر کاهش میزان عفونت، هضم و بهبود سیستم ایمنی بدن بهترین انتخاب تغذیه‌ای برای نوزادان است.

اهمیت تغذیه با شیر مادر تا حدی است که پزشکان همیشه در سخت‌ترین شرایط جسمی یا روحی به مادر توصیه می‌کنند که به فرزند خود شیر بدهد و در کنار آن از درمان‌های مورد نیاز که برای سلامتی مادر و نوزاد مفید است بهره‌مند شود.»

همان‌طور که گفته شد تغذیه کودک با شیر مادر در سال‌های اولیه زندگی تأثیر زیادی بر سلامتی جسمی و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مختلف دارد.

محک در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود با اطلاع‌رسانی و افزایش میزان آگاهی عمومی در این خصوص برای داشتن جامعه‌ای سالم‌تر تلاش می‌کند و امیدوار است این اقدام زمینه ابتلای هر چه کمتر کودکان را به سرطان فراهم آورد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
جام جم آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا