سلامت

ریه ها و در گیری انها در کرونا در افراد واکسینه شده

ریه ها در کرونا قبل و بعد واکسیناسیون

نکات برگزیده مطلب
  • سفیدی که در عکس رادیولوژی ریه افراد واکسینه‌نشده دیده می‌شود آسیب ناشی از ویروس است

 

 ریه ها قبل و بعد از واکسیناسیون در ابتلا به کرونا

 

یک پزشک در “سنت لوییس” تصاویر عکسبرداری از ریه را به اشتراک گذاشته است که اهمیت واکسیناسیون کوویدـ‌۱۹ را آشکار می‌کند.

 دکتر “غسان کامل”، رئیس بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان دانشگاه سنت لوییس در ایالت میسوری است و بیشتر بیمارانش هنوز واکسن‌های مورد نیاز برای مصونیت در برابر کرونا را دریافت نکرده‌اند.

بیماران او در حال حاضر جوان‌تر از بیمارانی هستند که در دسامبر گذشته درمان می‌کرد، اما او اکنون می‌تواند فواید واکسن برای کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند را به چشم ببیند.

در همین رابطه دو تصویر عکسبرداری که سازمان سلامت اس‌اس‌ام تهیه کرده و هر دو تصویر از افراد مبتلا، اما یکی متعلق به فرد واکسینه شده و دیگری مربوط به فردی است که واکسینه نشده، تفاوت اثر ویروس بر ریه افرادی را نشان می‌دهد از لحاظ واکسیناسیون شرایط متفاوتی دارند.

دکتر کامل در این باره گفت: سفیدی که در ریه افراد واکسینه‌نشده دیده می‌شود آسیب ناشی از ویروس است. این می‌تواند باکتری، مخاط یا ترشحات باشد.

به گفته این پزشک، بیماران واکسینه‌نشده‌ای که ریه آن‌ها در این تصاویر عکسبرداری مشاهده می‌شود به احتمال زیاد به مراقبت قابل‌توجهی نیازمندند.

دکتر کامل گفت: آن‌ها بی‌تردید دست‌کم به اکسیژن نیاز دارند و اغلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. شاید به دستگاه تنفس مصنوعی یا لوله‌گذاری برای هوارسانی با دستگاه، آرامبخش و مراقبت علایم حیاتی نیاز داشته باشند.

او در ادامه افزود ریه‌ های سالم و پر از هوا در تصاویر عکسبرداری نواحی سیاه بیشتری دارند.

در عین حال براساس اظهارات این پزشک، تصاویر عکسبرداری مربوط به افراد واکسینه‌شده به طور کامل و مبتلا به کوویدـ‌۱۹ نادر و اندک است به طوری که کمتر از یک درصد این افراد مبتلا شده‌اند و کسانی هم که مبتلا شده‌اند، بیماری‌شان اغلب چنان خفیف بوده است که نیاز پیدا نکرده‌اند به بیمارستان مراجعه کنند.

برخی از آن‌ها هیچ علایمی ندارند یا ممکن است احساس کنند به سرماخوردگی معمولی مبتلا شده‌اند.

دکتر کامل همچنین گفت: بیشتر کسانی که واکسن زده‌اند و کارشان به بیمارستان می‌کشد نیاز ندارند به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند یا به دستگاه‌های مراقبت از علایم حیاتی وصل شوند. اما موارد استثنا شامل کسانی است که از پیش بیماری زمینه‌ای داشته‌اند یا به نقص سیستم ایمنی دچارند.

در همین رابطه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا جمعه گذشته، داده‌های جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد افراد واکسینه‌شده می‌توانند به همان میزان و سهولت افراد واکسینه‌نشده، بیماری را منتشر کنند، هرچند به میزان چشمگیری در مقابل خطر ابتلا به نوع وخیم بیماری مصون‌اند.

همچنین دکتر ریچل پرستی، متخصص بیماری‌های مسری و عفونی در دانشگاه واشنگتن تاکید کرده است: واکسن از شما محافظت می‌کند تا خیلی خیلی بدحال نشوید، اما بدانید (در حال حاضر) شما را از انتقال آن به دوستان و عزیزانتان مصون نمی‌کند.

به گزارش فاکس ۲۴، همزمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به‌تازگی دستورالعمل جدیدی در مورد ماسک صادر کرده است که از افراد واکسینه‌شده به طور کامل می‌خواهد در محیط‌های عمومی سرپوشیده و در مکان‌هایی که امکان سرایت ویروس بالاست، دوباره ماسک بزنند. مناطق وسیعی از آمریکا که گونه جهش‌یافته دلتا در آن شیوع دارد مشمول این دستورالعمل می‌شود.

دکتر کامل می‌گوید که اگر از ماسک خوشتان نمی‌آید، بی‌تردید از دستگاه تنفس مصنوعی هم خوشتان نخواهد آمد و از مردم خواست واکسن بزنند.
به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
جامعه 24
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا