تغذیه

عسل و فواید آن برای سلامت

عسل و فواید آن

نکات برگزیده مطلب
  • عسل گندم سیاه مقدار آنتی‌اکسیدان خون شما را افزایش می‌دهد

فواید شگفت‌ انگیز عسل برای سلامتی

 

از زمان‌های قدیم، عسل هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ترکیب در ترکیبات گیاهی مفید بسیار بالا است و فواید سلامتی متعددی دارد. این ماده مغذی به ویژه وقتی سالم است که به جای شکر تصفیه‌شده استفاده شود، که ۱۰۰ % کالری خالی است. در اینجا ۱۰ فایده برتر بهداشتی این ماده مغذی آورده شده‌است.

۱. “برخی مواد مغذی” عسل

 

این ماده مغذی یک مایع شیرین و غلیظ است که توسط زنبور‌های عسل ساخته می‌شود. وقتی وارد کندو شدند، مکررا شهد را مصرف می‌کنند، هضم می‌کنند و دوباره تغذیه می‌کنند. محصول نهایی این ماده مغذی است، مایعی که به عنوان غذای ذخیره شده‌برای زنبور‌ها عمل می‌کند. بو، رنگ و طعم به انواع گل‌های بازدید شده بستگی دارد.

از نظر مواد مغذی، یک قاشق سوپ خوری  این ماده مغذی (‌۲۱ گرم)‌حاوی ۶۴ کالری و ۱۷ گرم شکر شامل فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است. عسل تقریبا هیچ فیبر، چربی و یا پروتئین ندارد.

 این ماده مغذی همچنین حاوی مقادیر کمی کم‌تر از ۱ % RDI از چندین ویتامین و مواد معدنی است.

۲. عسل با کیفیت بالا سرشار از آنتی اکسیدان است 

 

عسل با کیفیت بالا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مهم زیادی است. این‌ها شامل اسید‌های آلی و ترکیبات فنولی مانند فلاونوئید‌ها هستند. دانشمندان معتقدند که ترکیب این ترکیبات قدرت آنتی‌اکسیدانی عسل را می‌دهد.

جالب است که دو مطالعه نشان داده‌اند که عسل گندم سیاه مقدار آنتی‌اکسیدان خون شما را افزایش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش خطر حملات قلبی، سکته و برخی انواع سرطان مرتبط هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند سلامت چشم را ارتقا دهند.

۳. عسل برای بیماران دیابتی

 

عسل برای بیماران دیابتی بهتر از قند می‌باشد شواهد موجود در مورد عسل و دیابت با هم ترکیب شده‌اند. از یک طرف، آن می‌تواند عوامل خطر متعددی را برای بیماری‌های قلبی رایج در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. به عنوان مثال، ممکن است کلسترول، ‌تری گلیسیرید و التهاب LDL “بد” را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL “خوب” را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که این ماده همچنین می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

با اینکه ممکن است عسل برای افراد مبتلا به دیابت کمی بهتر از شکر تصفیه‌شده باشد، اما هنوز هم باید با احتیاط مصرف شود. در واقع، افراد مبتلا به دیابت ممکن است بهترین کار را با به حداقل رساندن تمام غذا‌های پرچرب انجام دهند. همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از انواع عسل ممکن است با شربت ساده تقلب شود. اگرچه تقلب در عسل در اکثر کشور‌ها غیرقانونی است، اما همچنان یک مشکل گسترده است

۴. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند 

 

فشار خون یک عامل خطر مهم برای بیماری‌های قلبی است و عسل ممکن است به کاهش آن کمک کند. این به این دلیل است که حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان است که به فشار خون پایین‌تر مرتبط شده‌اند. مطالعات بر روی موش صحرایی و انسان، کاهش نسبتا کمی در فشار خون ناشی از مصرف عسل را نشان داده‌است.

۵. عسل همچنین به بهبود کلسترول کمک می‌کند 

 

سطح بالای کلسترول LDL یک عامل خطر قوی برای بیماری‌های قلبی است. این نوع کلسترول نقش مهمی در آترواسکلروز، افزایش چربی در سرخرگ‌های شما دارد که می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود. جالب توجه است که چندین مطالعه نشان می‌دهند که عسل ممکن است سطح کلسترول شما را بهبود بخشد.

این کار کلسترول کل و “بد” LDL را کاهش می‌دهد در حالی که به طور قابل‌توجهی کلسترول HDL “خوب” را افزایش می‌دهد. برای مثال، یک مطالعه در ۵۵ بیمار عسل را با قند میز مقایسه کرد و دریافت که عسل باعث کاهش ۸ / ۵ درصدی LDL و افزایش ۳ / ۳ درصدی HDL شده‌است. این مساله همچنین منجر به کاهش ۱. ۳ درصدی وزن شد.

۶. “عسل می‌تواند‌تری گلیسرید را کاهش دهد” 

 

تری گلیسرید خون بالا یک عامل خطر دیگر برای بیماری‌های قلبی است. آن‌ها همچنین با مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع ۲ در ارتباط هستند. سطح ‌تری گلیسیرید در رژیم غذایی سرشار از شکر و کربوهیدرات تصفیه‌شده افزایش می‌یابد.

جالب توجه است که مطالعات متعدد مصرف منظم این ماده مغذی را با سطوح‌ تری گلیسرید پایین‌تر مرتبط دانسته‌اند، به خصوص هنگامی که برای جایگزینی شکر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در مقایسه با عسل و شکر نشان داد که سطح‌تری گلیسرید در گروه عسل تا ۱۱ درصد کم‌تر است.

۷. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به دیگر اثرات مفید بر سلامت قلب مرتبط هستند. 

 

این ماده مغذی منبع غنی از فنول‌ها و دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدان است. بسیاری از این موارد به کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط شده‌اند. آن‌ها ممکن است به شریان‌ها در قلب شما کمک کنند که گشاد شوند و جریان خون به قلب شما را افزایش دهند. آن‌ها همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل لخته خونی کمک کنند که می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود. علاوه بر این، یک مطالعه در موش‌ها نشان داد که عسل قلب را از استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

گفته می‌شود که هیچ مطالعه طولانی‌مدت انسانی در مورد این ماده مغذی و سلامت قلب وجود ندارد. این نتایج را با یک دانه نمک در نظر بگیرید و ببینید چه ضرر‌هایی به بار می‌اورد.

۸. عسل باعث افزایش سوختگی و التیام یافتن می‌شود. 

 

از زمان مصر باستان تا کنون از عسل موضعی برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شده‌است و هنوز هم رایج است. مروری بر ۲۶ مطالعه در مورد عسل و مراقبت از زخم، این ماده مغذی را در التیام سوختگی‌های با ضخامت نسبی و زخم‌هایی که پس از عمل عفونی شده‌اند، بسیار موثر یافت.

این ماده مغذی همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است که عوارض جدی است که می‌تواند منجر به قطع عضو شود. در یک مطالعه میزان موفقیت ۳ / ۴۳ % با این ماده مغذی به عنوان درمان زخم گزارش شده‌است.

در مطالعه‌ای دیگر، عسل موضعی ۹۷ % از زخم‌های دیابتی بیماران را بهبود بخشید. محققان بر این باورند که قدرت شفا بخشی عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن و همچنین توانایی آن برای تغذیه بافت اطراف آن است. علاوه بر این، می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی دیگر از جمله پسوریازیس و ضایعات تب‌خال کمک کند. عسل مانوکا به ویژه برای درمان زخم‌های سوختگی موثر در نظر گرفته می‌شود.

۹. کمک عسل می‌تواند مانع از سرفه‌ی کودکان شود 

 

سرفه کردن یک مشکل شایع برای کودکان مبتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی است. این عفونت‌ها می‌توانند بر خواب و کیفیت زندگی هم برای کودکان و هم برای والدین تاثیر بگذارند. اما دارو‌های رایج برای سرفه همیشه موثر نیستند و می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب توجه است که عسل ممکن است انتخاب بهتری باشد و شواهد نشان می‌دهند که بسیار موثر است.

یک تحقیق و مطالعه نشان داد که عسل بهتر از دو داروی سرفه رایج عمل می‌کند. مطالعه دیگری نشان داد که آن علائم سرفه را کاهش داد و خواب را بیش از داروی سرفه آسان و راحت کرد. با این حال، به دلیل خطر بوتولیسم هرگز نباید به کودکان زیر یک سال عسل داده شود.

خوش‌مزه است، اما هنوز هم در کالری‌ها و شکر بالاست. این ماده مغذی یک جایگزین خوش‌مزه و سالم‌تر برای شکر است. دقت کنید که یک نام تجاری با کیفیت بالا انتخاب کنید چون برخی از نام‌های تجاری با کیفیت پایین‌تر ممکن است با شربت مخلوط شوند. به خاطر داشته باشید که این ماده مغذی فقط باید به طور متعادل مصرف شود چون هنوز هم کالری و شکر بالایی دارد. وقتی عسل جایگزین شیرین‌کننده‌های غیر سالم‌تر دیگری می‌شود، فواید آن بیشتر مشخص می‌شود. در پایان، این ماده مغذی یک شیرین‌کننده “کم‌تر بد” نسبت به شکر و شربت با فروکتوز بالا است.

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
اقتصاد آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!