سلامت

آلرژی فصلی و ارتباط آن با انگلها

آلرژی فصلی و عوامل آن

نکات برگزیده مطلب
  • تشخیص آلرژی معمولاً‌ به صورت بالینی است

 

انگلی که می‌تواند باعث ایجاد آلرژی شود

 

آلرژی فصلی می تواند باعث دردسر  فرد مبتلا شود و زندگی نرمال وی را تحت . فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی بیمارستان رسول اکرم(ص) با بیان اینکه نوعی انگل می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد شود؛ ‌ به ارائه نکاتی برای مقابله با علائم شدید آلرژی پرداخت.

به گزارش مشرق، دکتر سیما شکری درباره حساسیت فصلی یا آلرژی اظهار داشت:‌ حساسیت فصلی یا “رینیت آلرژیک” نوعی حساسیت در مخاط بینی و سینوس است.

افراد مبتلا به حساسیت فصلی معمولاً زمینه ژنتیکی، ‌ ذاتی یا ارثی دارند یعنی در اعضای خانواده آنها نیز این مشکل وجود دارد.

وی درباره علائم حساسیت افزود:‌ چند علامت اصلی شامل آبریزش بینی، ترشحات پشت حلق، ‌ گرفتگی بینی، ‌ خارش چشم، گوش، ‌ گلو و بینی و عطسه‌های مکرر نشانگر حساسیت است.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی بیمارستان رسول اکرم(ص) ادامه داد:‌ از آنجا که سینوس و بینی دو حفره متصل به هم هستند؛ ‌ ممکن است برخی افراد دچار “رینوسینوزیت آلرژیک” یا التهاب در سینوس‌ها نیز بشوند که علامت سرفه هم به علائم فوق اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه علائم افراد مبتلا به آلرژی با بوهای مختلف، فعالیت، ‌ سرما و … دچار نوسان یا تشدید می‌شود؛ خاطرنشان کرد:‌ ممکن است افراد مبتلا به آلرژی صرفا در بینی یا سینوس این مشکل را نداشته باشند و آلرژی به سیستم تنفسی تحتانی نیز گسترش پیدا کند و به صورت بیماری آسم بروز پیدا کند.

شکری درباره راه تشخیص آلرژی بیان داشت‌: تشخیص حساسیت معمولاً‌ به صورت بالینی است یعنی بر اساس شرح حال گرفتن از فرد و معاینه او، ‌ می‌توان این مشکل را تشخیص داد؛ البته انجام آزمایش‌هایی از مخاط بینی یا خون نیز می‌توانند باعث تشخیص آلرژی شود.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی بالینی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی افراد در فصول خاصی از سال دچار حساسیت می‌شوند، تصریح کرد: هر فرد ممکن است به یک یا چندعامل حساسیت‌زا حساسیت داشته باشد. ‌

هر گیاهی در یک فصل گرده‌افشانی می‌کند مثلاً درخت‌ها عمدتاً در فصل بهار، چمن‌ها در تابستان و علف‌های هرز در فصل پاییز گرده‌افشانی می‌کنند بنابراین هریک از این عوامل می‌توانند در فصل خاصی باعث بروز حساسیت شوند. برخی افراد نیز در کل فصول سال علائم آلرژی را بروز می‌دهند که علت آن، وجود مواد حساسیت‌زا در محیط‌های بسته است.

وی ادامه داد:‌ یکی از این عوامل حساسیت‌زا انگلی به نام “مایت”‌ است که در گرد و خاک و رختخواب، ‌ مبلمان و … وجود دارد و می‌تواند منجر به ایجاد آلرژی شود. برخی افراد نیز نسبت به کپک‌ها حساسیت دارند که عمدتاً در مناطق مرطوب رشد می‌کنند.

شکری درباره راه درمان حساسیت بیان کرد:‌ اجتناب از عوامل حساسیت‌زا، ‌اساس درمان حساسیت است. دوری کردن از مواد حساسیت‌زایی که در محیط بیرونی وجود دارند سخت است زیرا به هرحال گیاهان در اکثر مناطق وجود دارند و باد، گرده‌های گیاهان را جابجا می‌کند اما درمورد عوامل حساسیت‌زا در محیط‌های بسته، ‌ می‌توان با اقداماتی حساسیت را کاهش داد.

برای مثال اگر فردی به مایت حساسیت داشته باشد باید رطوبت و دمای محیط بسته را کاهش دهد. برخی افراد دچار آلرژی از بخور زیاد استفاده ‌می‌کنند اما هوای منزل نباید دارای رطوبت دائمی و زیاد باشد زیرا این شرایط، محیط بسته را مستعد رشد کپک و افزایش مایت می‌کند.

وی افزود:‌ باید ملحفه‌های رختخواب‌ها هفته‌ای یکبار با آب داغ شسته و محیط بسته گردگیری شود.

شکری گفت:‌ در اتاق افراد دچار آلرژی بهتر است روی وسائل پرزدار مانند فرش، و موکت روکش کشیده شود.

 
به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
تنسیم
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا