سلامت

پودر پروتئین بدنسازی خانگی بسازید

پودر پروتئینی خانگی

نکات برگزیده مطلب
  • در افرادی که تمایل به چاقی دارند، مصرف پودر پروتئین خانگی توصیه می شود

پودر پروتئین که در منزل تهیه می شود

 

پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهد. این ریز مغذی اساسی  به تقویت و ترمیم کلیه نواحی بدن از جمله ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست و ناخن کمک می‌کند. در افرادی که تمایل به چاقی دارند و یا در کنار ورزش تمایل به تقویت عصلات و عضله سازی دارند مصرف این پودر کاربرد فراوانی دارد.

دستور تهیه اول

دولیوان جو دوسر را درون دستگاه آسیاب کاملا پودر کنید. تخم چیا، تخم کتان و جوانه گندم را برای تقویت فیبر بیشتر، به همین شکل کاملا پودر کنید. برای طعم بهتر، ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو یا یک قاشق غذاخوری پودر قهوه فوری را به همراه یک دوم قاشق چایخوری پودر وانیل مخلوط کنید. مخلوط تمام این مواد را باید به قدری آسیاب کنید که یک پودر نرم و یکدست حاصل شود. آن را باید در یخچال و در ظرف شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید.

دستور تهیه دوم

یک و نیم پیمانه پودر شیر خشک
نصف پیمانه بادام هندی، زمینی، یا درختی
نصف پیمانه جو دوسر
یک چهارم پیمانه دانه کینوا
یک چهارم پیمانه شاهدانه

تمام مواد را در دستگاه آسیاب خانگی، به خوبی پودر کنید. یک سوم پیمانه از این مواد حاوی تقریباً ۱۰ گرم پروتئین است. در یخچال نگه‌داری کرده و با شیر، اسموتی و یا آب میل کنید.

دستور تهیه سوم

۱ قاشق غذاخوری برنج قهوه ای
۱ قاشق غذاخوری گندم یا سویا آجیلی
۱ قاشق غذاخوری نخودچی
۱ قاشق غذاخوری کینوا

برنج قهوه ای و گندم را برای مدت کمی خیس کرده، سپس روی یک پارچه تمیز آب اضافی آن را بگیرید. حالا کمی تفت دهید تا دانه‌ها خشک و ترد شوند. تمامی مواد را به خوبی آسیاب کرده و با هم ترکیب کنید. برای طعم بهتر می‌توانید از پودر دارچین، جورهندی یا زنجبیل و کمی وانیل استفاده کنید.

دستور تهیه چهارم

۱/۴ پیمانه تخم شاهدانه
۱/۴ پیمانه تخم کدو خام
۱/۴ پیمانه تخمه آفتابگردان خام
۱/۴ پیمانه تخم کتان
۱/۴ پیمانه تخم چیا

در یک تابه‌ی بزرگ، شاهدانه را کمی تفت دهید. تا حالت خامی آن گرفته شود. کنار بگذارید تا خنک شود.‌ به همین شکل و به صورت جداگانه، دانه‌های دیگر را تفت دهید. هیچگاه با هم مخلوط نکنید چون زمان آماده‌سازی هر کدام با دیگری متفاوت است. و ممکن است برخی از آن‌ها بسوزند. به یاد داشته باشید که اصلا نباید روغن اضافه کنید. و در تابه‌ی بدون روغن باید دانه‌ها را گریل کنید. هرکدام از دانه‌ها تقریبا بین ۳ تا ۵ دقیقه زمان می‌برند.

تمامی مواد را کاملا پودر کرده و با هم مخلوط کنید. برای طعم بهتر می‌توانیداز کاکائو یا قهوه استفاده کنید. پودر را در یخچال نگه‌داری کنید.

توجه

در مصرف پودرهای پروتئین تعادل را رعایت کنید. به طور کلی، بهتر است پروتئین زیادی مصرف نکنید. زیرا این امر می‌تواند فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. همچنین داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و افراط در دریافت پروتئین، می‌تواند مشکلات جدی برای قلب شما ایجاد کند و یا حتی ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی شوند.

بهترین مقدار مصرف پودر پروتئین به میزان متعادل و با مشورت پزشک و ترجیحا مصرفاز پودرهای طبیعی خانگی می باشد.

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
بهداشت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!