مامایی

میگرن با خطر افزایش عوارض دوران باروری در ارتباط می باشد

میگرن و عوارض آن در بارداری

نکات برگزیده مطلب
  • میگرن ممکن است یک نشانگر بالینی افزایش خطر مامایی باشد.

 

میگرن با افزایش خطر عوارض بارداری مرتبط است

 

میگرن از سردردهایی است که در میان افراد جامع بسیار شایع می باشد. البته این نوع سردرد در خانمها بسیار شایع تر می باشد، به ویژه در دوران باروری و قبل از یائسگی تجربه اینگونه سردرد ها بیشتر می باشد.

طبق تحقیقات به عمل آمده در زنانی که دچار اینگونه سردردها می شوند، احتمال رخ داد برخی از عوارض دوران بارداری در افراد مستعد به میگرن نیز بیشتر می شود.

طبق گزارشات یک مطالعه جدید توسط محققان بیمارستان بریگهام و زنان، یکی از اعضای موسس سیستم مراقبت های بهداشتی Mass General Brigham، داده های هزاران زن از Nurses’ Health Study II را برای ارزیابی رابطه بین میگرن و عوارض بارداری تجزیه و تحلیل کرد.

در مقاله ای که در Neurology منتشر شد، تیم گزارش می دهد که میگرن تشخیص داده شده قبل از بارداری با پیامدهای نامطلوب در دوران بارداری، از جمله زایمان زودرس، فشار خون بارداری و پره اکلامپسی ( مسمومیت حاملگی) مرتبط است، که نشان می دهد این نوع سردرد ممکن است یک نشانگر بالینی افزایش خطر مامایی باشد.

Alexandra Purdue-Smithe، نویسنده اول، دانشیار اپیدمیولوژیست در بیمارستان زنان و بریگهام و مدرس پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت: “زایمان زودرس و اختلالات فشار خون بالا برخی از عوامل اصلی مرگ و میر مادر و نوزاد هستند.”

یافته‌های ما نشان می‌دهد که سابقه میگرن به‌عنوان یک عامل خطر مهم برای این عوارض در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند برای تشخیص  زنانی که ممکن است نیازمند نظارت بیشتر در دوران بارداری باشند، مفید باشد.

زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان در طول زندگی خود میگرن را تجربه می‌کنند و میگرن در بین زنان 18 تا 44 سال شایع‌تر است و معمولاً اختلالات بینایی هستند که قبل از شروع سردرد ظاهر می شوند.

بر اساس مطالعات قبلی، پیامدهای نامطلوب بارداری و میگرن با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر قلب و سکته ایسکمیک در زنان مرتبط هستند.

محققان دریافتند که میگرن قبل از بارداری با ۱۷ درصد بیشتر خطر زایمان زودرس، ۲۸ درصد افزایش فشار خون حاملگی و ۴۰ درصد بیشتر با نرخ پره اکلامپسی در مقایسه با بدون میگرن همراه است. از طرفی بر اساس مطالعات شرکت کنندگان مبتلا به میگرن که مصرف منظم آسپرین (بیش از دو بار در هفته) را قبل از بارداری گزارش کرده بودند، 45 درصد کمتر در معرض خطر زایمان زودرس بودند.

گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده در حال حاضر دوز پایین آسپرین را در دوران بارداری برای افراد در معرض خطر پره اکلامپسی و کسانی که بیش از یک عامل خطر متوسط ​​برای پره اکلامپسی دارند توصیه می کند. آزمایشات بالینی نشان داده است که آسپرین با دوز پایین در دوران بارداری نیز در کاهش میزان زایمان زودرس موثر است.

با این حال،  Alexandra Purdue-Smithe  خاطرنشان می کند که برای استفاده از آسپرین در بارداری در افراد مبتلا به میگرن هنوز دستورالعمل رسمی اعلام نشده است. یافته‌های ما در مورد کاهش خطر زایمان زودرس در میان زنان مبتلا به میگرن که قبل از بارداری مصرف منظم آسپرین را گزارش کرده‌اند، نشان می‌دهد که آسپرین ممکن است برای زنان مبتلا به میگرن نیز مفید باشد. اما با توجه به فقدان اطلاعات دقیق در مورد دوز آسپرین موجود در گروه، آزمایشات بالینی بیشتری برای پاسخ قطعی به این سوال مورد نیاز است.

ژانویه ۲۰۲۳

 

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neuroscience
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا