تغذیه

ذهن و تغذیه سالم

ذهن زیبا با تغذیه سالم

نکات برگزیده مطلب
  • اگر احساس خستگی مزمن دارید، حتی بعد از خواب شبانه این احساس با شماست و كمبود انرژی برایتان یك عادت شده علت آن ممكن است میزان ترشح دوپامین باشد.

ذهن با تغذیه سالم

اگر یک روز متوجه شدید که سرحال نیستید، افسرده اید و یا کلاً خلق و خوی همیشگی تان را ندارید، بد نیست علتش را در شکمتان هم جست وجو کنید!یکی از دلایل تغییرات خلق و خو و احساسات ما، خوراکی هایی است که بی توجه به معده مان سرازیر می کنیم.
بی حکمت نیست که برخی بزرگان تغذیه را یکی از اصول دستیابی به موفقیت می دانند زیرا نه تنها موثر بر شادابی و سلامتی جسم است بلکه می تواند بر روابط خانوادگی و شغلی و حتی بر سرنوشت ما هم اثر محسوسی بگذارد. عادات تغذیه ای ما در کوتاه مدت بر خلق و خو و رفتار و افکار و در بلندمدت بر زندگی و سرنوشت مان تاثیرگذار است. به عنوان مثال کسی که معتاد به نوشیدن الکل است یا رژیم غذایی اش سرشار از گوشت قرمز است علاوه بر عوارض جسمی، دچار عوارض منفی روحی و انرژیایی نیز می شود که جزئیات بیشتر آن خارج از این مقال است اما به همین نکته اشاره می شود که اهمیت تغذیه از دستورات تغذیه ای که در کتب آسمانی از جمله قرآن آمده – راهنمایی های تغذیه ای که خداوند به حضرت نوح فرموده- معلوم می شود؛ راهنمایی هایی که بعد از چند هزار سال تازه علم بشر به آن رسیده است. آخرین تحقیقات بر روی پیام رسان های شیمیایی بدن نشان داده که تا چه حد مواد غذایی مصرفی می تواند در نوع پیامی که این پیام رسان ها انتقال می دهند موثر باشند. محققان معتقدند داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند در داشتن تعادل احساسی و کنترل رفتاری تاثیرگذار باشد و به از بین بردن اضطراب، افزایش قدرت تمرکز ذهن و… کمک کند.

    چهار پیام رسان کلیدی و اصلی شیمیایی که بیشترین تاثیر را از مواد غذایی می گیرند عبارتند از: دوپامین، استیل کولین، گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) و سروتونین. این پیام رسان ها تقریباً بر روی همه فعالیت های بدن از تولید انرژی گرفته تا افزایش کارکردهای مغزی و سوخت و ساز در بدن موثر هستند. هنگامی که این هورمون ها و تنظیم کننده ها در حالت تعادل باشند، هماهنگی ذهن و جسم در حالت ایده آل خود و به بهترین شکل خواهد بود و از خستگی، بی حوصلگی، بی انگیزگی و کمبود انرژی یا قدرت حافظه هم خبری نیست.اما عدم تعادل در میزان ترشح هر یک از این تنظیم کننده ها می تواند نتایجی چون احساس خستگی، بی انگیزگی، اضطراب مداوم، سردرگمی، افزایش وزن و… را در بر داشته باشد.
    • افزایش انرژی
    اگر احساس خستگی مزمن دارید، حتی بعد از خواب شبانه این احساس با شماست و کمبود انرژی برایتان یک عادت شده علت آن ممکن است میزان ترشح دوپامین باشد.
    ترشح دوپامین و بالارفتن میزان آن در خون باعث افزایش انرژی، انگیزه و هیجان می شود.
    از مزه ها و طعم های بی نظیر تا بوهای بسیار خوشایند به ترشح دوپامین کمک می کند. به عبارتی با هر چیزی که مغز با واژه دلپذیر ترجمه کند و برایتان لذت بخش باشد، دوپامین ترشح می شود. همینطور مواد غذایی که حاوی میزان بالایی پروتئین هستند به خصوص سرشار از آمینو اسید تیروزین و فنیل آلائین برای رفع عوارض خستگی و… مفیدند. پس برای افزایش دوپامین تا می توانید از لبنیاتی چون پنیر و ماست های کم چربی استفاده کنید.
    • اضطراب مداوم، زودرنجی
    اختلال در هنگام خواب می تواند از آشناترین نشانه های پایین بودن GABA باشد. این ماده می تواند در کنترل امواج مغزی، ریتم آن، نوبت امواج و به طور کلی هرچیزی که در بروز رفتارهای مختلف موثر است، تاثیرگذار باشد. برای بالا بردن میزان GABA می توانید غذاهایی را که دارای ویتامین B زیاد هستند به خصوص B۶ مورد استفاده قرار دهید مثل انواع جوانه ها، برگ های سبز تیره، موز، ماهی و خشکبار.
    • فراموشی لحظه ای
    بعضی ها به آن هنگ کردن موقت هم می گویند. اما محققان که در این زمینه تحقیق کرده اند آن را یکی از عوارض کمبود استیل کولین می دانند.برای از بین رفتن این حالت از جوانه ها، ماهی، تخم مرغ، تمشک، بادام زمینی و موادی از این دست استفاده کنید.
    • ضدافسردگی
    اگر میل شدیدی به خوردن غذاهای شور مثل چیپس و پفک دارید و نمی توانید از شیرینی و شکلات چشم پوشی کنید مخصوصاً وقتی که گرسنه یا غمگین هستید، ممکن است به خاطر کمبود سروتونین باشد. سروتونین یکی از داروهای ضدافسردگی طبیعی در بدن است.

    منبع
    روزنامه شرق
    نمایش بیشتر

    مژگان ذوالفقاریان

    فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396) ، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا