تغذیه

غذای حاوی کلاژن

کدام مواد غذایی حاوی کلاژن هستند

نکات برگزیده مطلب
  • کلاژن چسب طبیعی است که چفت و بست بدن را حفظ می کند.
کلاژن

کلاژن پروتئینی است که در تمام بدن وجود دارد و در واقع ترکیب اصلی سازنده ی غضروف؛ عضلات، استخوان ها، پوست و تاندون ها محسوب می شود. نقش کلاژن در زیبایی پوست و مو برا همه شناخته شده است. در مطلب زیر، به معرفی مواد غذایی پرداخته ایم که در افزایش کلاژن بدن نقش به سزایی دارند. با ما همراه باشید.

کلاژن چسب طبیعی است که چفت و بست بدن را حفظ می کند. خاصیت ارتجاعی پوست ناشی از این ترکیب است و به کمک همین پروتئین است که سلول های پوست جایگزین شده و جوانی اش حفظ می شود. بدن ما به طور طبیعی کلاژن تولید می کند اما با گذر عمر تولید این ترکیب کاهش پیدا می کند. علاوه بر این عوامل دیگری مانند مصرف زیاد قند، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تشدید کاهش آن می شود.
اگر خودمان اقدام به حفظ کلاژن و جایگزینی آن نکنیم علاوه بر پوستمان، ناخن ها، دندان ها، غضروف ها و حتی روده ها نیز ضعیف و آسیب پذیر می شوند. در زبان یونانی کلاژن به معنای «تولید کننده چسب» است. این چسب طبیعی در واقع پروتئینی است که فیبرهای سفید پوست، تاندون ها، استخوان ها، غضروف ها و تمام بافت های رابط را تشکیل می دهد. این ترکیب همچنین در مواد ژلاتینی بدن مانند زجاجیه چشم (همان مایع ژله ای مانند و بدون عروق و شفاف کره چشم) نیز وجود دارد. کلاژن ۵ نوع دارد و حدود ۸۰ درصد وزن بافت های رابط را در بر می گیرد. بنابراین چیزی بیش از یک ماده ی ساده در ترکیب کرم های زیبایی است.

چگونه کلاژن بدن را با مواد غذایی افزایش دهیم؟

این که تصور می شود غذاهای حاوی کلاژن می توانند تولید کلاژن را افزایش دهند یک باور غلط رایج است. چون ساختار این ماده پس از هضم در بدن کاملا شکسته می شود و به اسیدهای آمینه سازنده آن تجزیه می شود. اما اگر می خواهید تولید کلاژن را در بدن خود افزایش دهید این کار با انتخاب غذاهای مناسبی که حاوی ترکیبات پایه این ماده هستند امکان پذیر است. غذاهایی که حاوی ویتامین C، E و روی هستند چنین اثری دارند و باعث تقویت و افزایش تولید این پروتئین حیاتی در بدن شما می شوند. در ادامه ده غذایی را که چنین اثری دارند به شما معرفی خواهیم کرد. از این غذاها معمولا برای بهبود سریع بیمارانی که دچار جراحات شدید هستند استفاده می شود چون اثر آن ها در ترمیم سریع بافت های بدن ثابت شده است.

مرکبات

وقتی صحبت از مرکبات می شود همه به یاد ویتامین C می افتند چون مرکبات منبع غنی این ویتامین هستند و استفاده از میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، گرپ فروت، لیمو، نارنج و … می تواند نیاز روزانه شما را به این ویتامین ضروری تامین کند. همان طور که قبلا هم گفتیم ویتامین C یکی از ترکیبات کلیدی برای ساخت کلاژن است و اگر می خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید مصرف مرکبات را فراموش نکنید.

گوشت مرغ

کارشناسان تغذیه و پوست توصیه می کنند که حتما گوشت مرغ را به برنامه روزانه غذایی خود اضافه کنید. چون این نوع گوشت تاثیر و نقش زیادی در ساخت کلاژن در بدن و بهبود وضعیت پوست شما دارد. گوشت مرغ حاوی اسیدهای آمینه غیرضروری (پروتئین هایی که بدن قادر به ساختن آن ها است) متعددی است که بدن شما می تواند از آن ها به عنوان منبع برای ساخت کلاژن استفاده کند.

آجیل و دانه های روغنی

آجیل و دانه های روغنی هر دو منابع غنی اسیدهای چرب مفیدی هستند که در ساخت کلاژن نقشی تعیین کننده دارند. علاوه بر این، آجیل و دانه های روغنی حاوی مقادیر زیادی روی هستند و مطالعات اخیر نشان داده است که این عناصر به ساخت پروتئین کلاژن، کمک شایانی می کنند. پس لازم است که این گروه مواد غذایی را به برنامه غذایی روزمره خود اضافه کنید تا پوستی شاداب تر و جوان تر داشته باشید.

سویا

ادامامه Edamamde به نوعی سویای نارس پخته شده که در داخل غلاف آن قرار دارد گفته می شود. این ماده گیاهی از خانواده حبوبات است و در کشورهای شرق آسیا به خصوص چین و کره و ژاپن به عنوان پیش غذا و مخلفات معمولا همراه با سوشی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید دلیل زیبایی پوست مردم این مناطق هم استفاده از چنین غذاهای مفید و پرباری باشد. ادامامه حاوی مقادیر زیادی روی است و همان طور که گفتیم روی یکی از عناصر اصلی و تعیین کننده در تولید کلاژن در بدن شما است.

سیب زمینی شیرین

همه میوه ها سبزیجاتی که رنگ نارنجی دارند برای بدن شما مفید هستند و استفاده از آن ها توصیه می شود. چون رنگ نارنجی به معنای وجود ماده بتاکاروتن است و این ماده پیش ماده ویتامین A است یعنی می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود و به گفته کارشناسان ویتامین A یک ترکیب ضروری و موثر برای ساخت کلاژن در بدن است. سیب زمینی شیرین هم در کنار هویج و کدوتنبل رنگ نارنجی دارد و استفاده از آن می تواند در بهبود وضعیت و ظاهر پوست شما موثر باشد.

ماهی

متاسفانه بیشتر افراد ماهی دوست ندارند چون نمی توانند بوی بد آن را تحمل کنند. اما این نوع گوشت، حاوی مواد مغذی و مفیدی است که بدن شما به آن نیاز دارد و هیچ بهانه و دلیلی برای حذف این ماده برنامه غذایی شما وجود ندارد. کارشناسان توصیه می کنند حتما استفاده از ماهی به خصوص ماهی قزل آلا و به خصوص نوع وحشی آن را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید چون قزل آلا حاوی مقادیر زیادی روی است که اثر چشمگیری در تقویت تولی کلاژن در بدن شما دارد.

فلفل دلمه ای زرد

همه انواع فلفل دلمه ای مقادیر زیادی ویتامین C هستند و مصرف آن ها می تواند سلامت و زیبایی پوست شما را تضمین کند. اما فلفل دلمه ای زرد (به همان دلیلی که قبلا عنوان شد) علاوه بر ویتامین C حاوی ویتامین A هم هست و وجود این دو ویتامین در کنار هم می تواند تولید کلاژن را تا حد زیادی در پوست شما افزایش داده و زیبایی و شادابی آن را تامین کند.

توت فرنگی

توت فرنگی یک میوه خوشمزه و دلپذیر تابستانی است که نه تنها مقادیر بالای ویتامین C آن تولید کلاژن را در بدن شما افزایش می دهد بلکه این ویتامین C به عنوان یک انتی اکسیدان قوی عمل کرده و از بدن و پوست شما در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند. البته برخی از افراد ممکن است نسبت به این ماده آلرژی داشته باشند و بهتر است به جای آن از میوه ها و مرکبات دیگری که حاوی ویتامین C می باشند استفاده کنند.

کدو

کدو یکی از سبزیجات خوراکی است که مقدار زیادی ویتامین A دارد و همان طور که گفتیم این ویتامین نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می کند. کدو یکی از سبزیجات ارزان قیمت است که در هر فصلی یافت می شود و از آن می توان به صورت خام یا پخته شده در سالاد و غذاهای دیگر استفاده کرد.

گوشت گاو

گوشت گاو هم اگرچه در دسته گوشت های قرمز قرار می گیرد اما مانند گوشت سفید و مرغ حاوی پروتئین های غیرضروری مهمی است که بدن شما می تواند از آن ها به عنوان پایه تولید کلاژن استفاده کند. پس اگر می خواهید بدنی سالم و پوستی زیبا و جوان داشته باشید هرگز نباید مصرف گوشت اعم از گوشت قرمز و سفید را به طور کامل حذف کنید.

 

از طريق
مجله زنان،خانواده،سلامت،زیبایی،مامایی
منبع
ساعدنیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396) ، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا