سلامت
موضوعات داغ

سیستم ایمنی بدن کودکان و تقویت آن

سیستم ایمنی بدن کودکان و تقویت آن تحت تاثیر بازی

نکات برگزیده مطلب
  • بازی کردن در بیرون از خانه می‌تواند فایده های زیادی داشته باشد

چطور میکروبیوم بدن کودکان می‌تواند تحت تاثیر بازی کردن در خارج از خانه قرار بگیرد؟

 

همواره و در همه حال، والدین تلاش می کنند در جهت سلامت و موفقیت فرزندان خود برنامه زندگی را تنظیم کنند. در این دوران که بیماری کرونا بر همه جوامع تاثیر گذاشته است، شاید الگوهای برنامه ریزی تغییرات زیادی کرده باشد. در این میان توجه به نکات بهداشتی ، پرورشی و رشدی علمی می تواند کمک بزرگی به تنظیم یک برنامه متعادل و مناسب برای کودکان باشد. سیستم ایمنی سالم و قوی  از جمله مواردی است که در پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری ها نقش مهمی را ایفا می کند.

دانشمندان فنلاندی، برای بررسی اثر مولفه های طبیعی بر سیستم ایمنی و میکروبیوم کودکان تستی را طراحی کردند. تحقیقات نشان می‌دهد تغییر محیط اطراف کودکان می تواند راه ساده ای برای تقویت سیستم ایمنی آن ها باشد. متخصصان بیان کردند که تحقیقات بیشتری برای فهمیدن اثر بلند مدت این فرضیه لازم است.

آیا نگرانید چطور سیستم ایمنی فرزندتان را در مقابل فصل سرما خوردگی و آنفولانزا قوی کنید؟

 

پاسخ خیلی ساده هست: با بازی کردن در محیط کثیف و گلی!
در تحقیقی که اخیرا در فنلاند انجام شده ۷۵ کودک در ۱۰ مهد کودک مورد بررسی قرار گرفتند.نصف آنها طی ۲۸ روز و روزی ۹۰ دقیقه در طبیعت حاوی شن و چمن و گیاه و کود بازی کردند و نصف دیگر فقط در محیط رایج مهد کودک ها نگه داری شده اند.
نتایج آزمایش انجام شده از خون و پوست کودکانی که در طبیعت نگه داری شده اند نشان داده است که بدن آنها دارای نسبت پروتئین ضد التهابی به پروتئین پیش التهابی بیشتری است. همچنین تنوع میکروب پوست آنها بیشتر از بچه های نگه داری شده در مهد کودک بود.
در حقیقت این تست بیان می‌کند که تعامل با طبیعت به تقویت میکروبیوم انسان‌ها ، تعادل سیستم ایمنی کمک می‌کند و در نهایت باعث حفاظت در برابر آلرژی و بیماری های التهابی میشود۰
طی تحقیقی دیگر در آمریکا بیان شده که زندگی مدرن و استفاده بی رویه از بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن میکروب های مفید موجود در بدن انسان ها شده است.
سوال اینجاست که آیامیکروب های موجود در طبیعت واقعا می‌توانند برای بشر مفید باشند؟ میکروب های موجود در خاک به خاک عادت دارند و میکروب های موجود در  حیوانات به حیوانات عادت دارند نه به انسان ها. این میکروب ها چندین بار وارد بدن انسان شده اند ولی مدت زیادی باقی نمانده اند.
محققان میگویند بازی کردن در طبیعت و گل و لای جنگل باعث تحریک عواملی می‌شود که سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند ولی تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر طولانی مدت آن بعد ۱۰ تا ۳۰ سال لازم است.زمانی منتظر تحقیقات طولانی مدت تر هستیم ممکن است هنوز تشویق کودکان به بازی کردن در طبیعت برای آنها مفید باشد.
بررسی ها نشان داده است که بازی کردن در بیرون از خانه می‌تواند فایده های زیادی داشته باشد از جمله کاهش چاقی و کاهش ریسک بعضی از مشکلات بینایی. علاوه بر  اینکه برای کودکان بسیار لذت بخش است.
اگر میخواهید در دوران همه گیری COVID-19 فرزندتان را به پارک یا طبیعت ببرید لطفا نکات زیر را رعایت کنید:
  • به پارک نزدیک خانه بروید.
  • در زمان پر تردد نروید.
  • ماسک بپوشید.
  • دستانتان را مرتب بشویید و اسباب بازی ها را مشترکا استفاده نکنید.
  • فاصله اجتماعی ۲ متر را از بقیه خانواده ها حفظ کنید.
۵ از ۵ امتیاز - (۲ رأی)

از طريق
زهره طالبی
منبع
healthline
نمایش بیشتر

زهره طالبی

دکتر زهره طالبی در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداخت. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرد. هم اکنون با همکاری در این سایت آمده به اشتراک گذاری تجربیات خود و تحقیقات به روز دانشمندان میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا