تغذیه

اضطراب و افسردگی و اثر مواد غذایی بر آنها

اضطراب و افسردگی در ارتباط با مواد غذایی

نکات برگزیده مطلب
  • خامه سرشار از چربی ترانس است که این چربی‌ها نیز با افسردگی مرتبط هستند.

 

تاثیر برخی از مواد غذایی بر اضطراب و افسردگی

 

با توجه به افزایش اختلال افسردگی در جوامع بشری و عوارض آن در زندگی افراد توجه به پیشگیری و درمان این بیماری از مباحث مهم مطرح شده در علم روانشناسی می باشد.  افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی باید از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنند.

هرچند هیچ رژیم غذایی برای کمک به حل مشکل اضطراب و افسردگی تضمین نشده‌ است، اما آنچه می‌خورید می‌تواند در بهبود شما یا بدتر شدن‌تان موثر باشد.

در حقیقت، بسیاری از جنبه‌های سلامت روان می‌توانند تحت تأثیر رژیم غذایی قرار بگیرند. در ادامه این مطلب ۱۰ ماده غذایی که می‌توانند بر شدت اضطراب و افسردگی شما بیفزایند را معرفی کرده‌ایم.

۱. آبمیوه‌ها

میوه‌های کامل آرام آرام به بدن انرژی می‌دهند، در حالی که آبمیوه‌ها به طور ناگهانی انرژی‌تان را بالا می‌برند و به همان سرعت هم شما را بی‌انرژی می‌کنند و عصبانی و گرسنه می‌مانید! میوه کامل بخورید و هر زمانی تشنه بودید، آب بهترین گزینه‌است.

۲. نوشابه

خوردن نوشابه از همه لحاظ مضر است. نوشابه هم به سرعت آبمیوه قند خون را بالا می‌برد بدون اینکه مواد مغذی داشته باشد. نوشیدنی‌های قندی مثل نوشابه ارتباط مستقیم با افسردگی دارند.

۳. نوشابه رژیمی

شاید نوشابه‌ های رژیمی افت و خیز قند ایجاد نکنند، اما بیش از نوشابه‌های معمولی شما را افسرده می‌کنند.

۴. نان تست

آرد سفید فرآوری‌ شده بلافاصله به قند تبدیل شده و افت و خیز انرژی ایجاد می‌کند، روندی که برای افسردگی و اضطراب خوب نیست.

۵. کچاپ

سس کچاپ مقدار زیادی شکر دارد که سبب بدتر شدن افسردگی و اضطراب می‌شود.

۶. قهوه

اگر به کافئین عادت نداشته باشید ممکن است نوشیدن قهوه شما را عصبی و دچار استرس کرده و خواب‌تان را نیز به هم بزند. در صورتیکه خودتان متوجه شده‌اید که کافئین برای‌تان مشکل افزایش اضطراب واسترس ایجاد می‌کند، آن را به آرامی کنار بگذارید.

۷. نوشابه‌های انرژی‌زا

نوشابه‌های انرژی‌زا سبب ریتم عجیب قلب، اضطراب و اختلالات خواب می‌شوند. این نوشیدنی‌ها علاوه بر کافئین بسیار زیادی که دارند، مملو از قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم هستند.

۸. خامه

خامه سرشار از چربی ترانس است که این چربی‌ها نیز با افسردگی مرتبط هستند.

۹. غذا‌های فرآوری‌شده

اگر مقدار زیادی گوشت فرآوری‌شده، غلات تصفیه‌شده و محصولات لبنی پرچرب بخورید احتمال شدت گرفتن افسردگی و اضطراب‌تان بیشتر می‌شود.

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!