پوستسلامت

پیری کندتر با ۱۲ تا از بهترین مواد غذایی ضد پیری

پیری کند تر با مواد غذایی

پیری کندتر با مواد غذایی

پیری، زوال عملکرد فیزیولوژیکی وابسته به زمان بوده و برای بقا و زایش لازم است، روندی است که اغلب مردم تمایل به کند کردن آن دارند. برخی از علت های اصلی آن شامل تجمع آسیب های سلولی در اثر رادیکال های آزاد و کوتاه شدن تلومر در تقسیم سلولی است. زمانی که پیری غیر قابل اجتناب است، دانشمندان ده ها سال است که روی افزایش طول عمر بشر و آهسته کردن روند پیری تمرکز کرده اند.

طی تحقیقات انجام شده دانشمندان تعداد زیادی مواد کند کننده روند کهولت یافتند که بسیاری از آن ها می‌تواند به عنوان مکمل مصرف شده و از طریق یک راه طبیعی جلوی بیماری های وابسته به سن را گرفته و روند پیری را کاهش دهد. در اینجا به ۱۲ مورد ضد پیری اشاره میکنیم . گرچه مواد بسیاری وجود دارد که می‌تواند اثر ضد پیری داشته باشد .

۱) Curcumin

یک آنتی اکسیدان ضد پیری می‌باشد که ترکیب فعال اصلی در زردچوبه است. زمانی تقسیم سلولی متوقف می‌شود پیری سلولی اتفاق میافتد. هرچه سن شما بیشتر می‌شود ، سلول های پیر شده تجمع پیدا می‌کند که باعث افزایش پیری و بیماری می‌شود .

طبق تحقیقات زردچوبه نوع خاصی از پروتئین را فعال می‌کند که شامل sirtuins و پروتین کیناز فعال شده AMP می‌باشد که روند کهولت را به تاخیر انداخته و طول عمر را القا می‌کند . ضمن اینکه ، زردچوبه نشان داده که در برخی حیوانات موجب کاهش آسیب سلولی و افزایش طول عمر شده است. همچنین این ترکیب باعث تاخیر بیماری های وابسته به سن و کاهش علائم وابسته به افزایش سن می‌شود . به همین دلیل ممکن است زردچوبه با کاهش ریسک زوال عقل در پیری همراه شده باشد .

۲) EGCG

(Epigallocatechin gallate (EGCG یک ترکیب پلی فنول است که در چای سبز تجمع پیدا کرده است و باعث کاهش ریسک برخی سرطان ها و برخی بیماری ها مثل بیماری های قلبی می‌شود . این ترکیب از طریق بازیابی عملکرد میتوکندری و فعالیت در روند پیری شامل AMPK باعث کاهش سرعت پیری می‌شود . همچنین از طریق القای اتوفاژی که باعث استخراج مواد حاصل از سلول های آسیب دیده می‌شود به این پروسه کمک می‌کند . مصرف چای سبز موجب کاهش دیابت ، سکته مغزی و بیماری قلبی مرگبار شده است. همچنین در تحقیقات روی حیوانات نشان داده که می‌تواند از پیر شدن پوست و چروک در اثر نور UV جلوگیری کند.

۳) کلاژن

کلاژن یک چشمه جوانی برای کاهش ظهور پیری روی پوست است. این ترکیب از پوست شما باعث تداوم ساختار آن می‌شود . با افزایش سن تولید کلاژن کاهش یافته و موجب بروز علائم پیری و چروک می‌شود . تحقیقات نشان داده که مصرف مواد کلاژنی باعث کاهش علائم پیری شامل چروک و خشکی پوست می‌شود .

۴) CoQ10

Coenzyme Q10 یک نوع آنتی اکسیدان است که بدن شما آن را تولید می‌کند . این ترکیب نقش اساسی در تولید انرژی و حفاظت در برابر آسیب سلولی دارد. سطح این ماده در بدن ما با افزایش سن کاهش میابد و مصرف مواد حاوی این ترکیب باعث بهبود برخی از جنبه های سلامت در افراد مسن می‌شود که شامل کیفیت کلی زندگی، مراجعه به بیمارستان ، عملکرد فیزیکی و مغزی می شود . مصرف این ماده موجب کاهش استرس اکسیداتیو در اثر تجمع رادیکال آزاد و سایر مولکول ها می‌شود .

۵) Nicotinamide riboside and nicotinamide mononucleotide

نیکوتینامید ریبوزید و نیکوتینامید مونو نوکلیوتید پیشساز نیکوتینامید آدنین دی نوکلیوتید (+NAD) است. این ترکیب در همه سلول های بدن یافت شده و در واکنش های حیاتی بدن مثل متابولیسم انرژی ، ترمیم DNA، و بروز ژن ها شرکت دارد. سطح این ترکیب با افزایش سن در بدن کاهش میابد و باعث تشدید زوال فیزیکی و شروع بیماری های وابسته به سن مثل آلزایمر می‌شود .

۶) Crocin

Crocin یک نوع کاروتینویید زرد رنگ است که در زعفران یافت می‌شود . این ماده فواید زیادی از جمله ضد سرطان ، ضد التهاب ، ضد اضطراب  و ضد دیابت دارد. علاوه بر این ها دارای خواص ضد پیری و محافظ در برابر زوال عقل وابسته به سن است.

تحقیقات نشان داده زعفران از طریق جلوگیری از تولید ROS و AGEs از آسیب سلول های عصبی جلوگیری می‌کند . همچنین از پیری پوست انسان ها با کاهش التهاب و محافظت از آسیب وارده از طریق اشعه UV جلوگیری می‌کند .

با توجه به اینکه زعفران یک چاشنی بسیار گران است در نتیجه بهتر است که از مکمل های غنی شده با زعفران استفاده کنید.

۷-۱۲ مواد ضد پیری دیگر

۷) Theanine

L-theanine نوعی امینو اسید موجود در برخی چای ها است که از زوال عقل جلوگیری کرده و طول عمر کرم حلقوی را تا ۵٪ افزایش داده‌است .

۸) Rhodiola

این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد التهابی و ضد پیری است .

۹) سیر

دارای قدرت ضد التهاب و آنتی اکسیدان فراوانی است.

۱۰) گون

یک گیاه دارویی است که در طب سنتی چینی برای کاهش استرس به کار می‌رود . این ترکیب از طریق کاهش استرس اکسیداتیو ، بهبود عملکرد ایمنی و جلوگیری از آسیب سلولی با پیری مقابله می‌کند .

۱۱) Fisetin

نوعی فلاوونویید است که سلول های پیر را از بین میبرد .

۱۲) Resveratrol

نوعی پلی فنول است که در انگور، توت، بادام یافت می‌شود و از طریق فعال کردن ژن خاصی به نام sirtuins طول عمر را افزایش می‌دهد .

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
زهره طالبی
منبع
healthline
نمایش بیشتر

زهره طالبی

دکتر زهره طالبی در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداخت. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرد. هم اکنون با همکاری در این سایت آمده به اشتراک گذاری تجربیات خود و تحقیقات به روز دانشمندان میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا