سلامت

تریپتوفان را بیشتر بشناسیم

تریپتوفان چیست

نکات برگزیده مطلب
  • رابطه‌ی غیر مستقیمی بین غذایی که می‌خورید و خواب وجود دارد

 

تریپتوفان دوست خوب شما

 

تریپتوفان یکی از مواد موجود در بسیاری از غذاها می باشد. این ماده غذایی اثر شگرفی در بدن دارد. به عبارتی وجود آن باعث آرامش و شادی ما می شود. بعلاوه این ماده می تواند تا حدودی خواب شما را تنظیم می کند. بنابراین بهتر است بیشتر با آن آشنا شویم تا بتوانیم آگاهانه تر به مقدار نیاز روزانه از آن در غذاها استفاده کنیم.

تریپتوفان چیست؟

تریپتوفان که با نام علمی (L-tryptophan) شناخته می‌شود، یک آمینو اسید است. این ماده در خیلی از مواد غذایی که در طول روز استفاده می‌کنید، وجود دارد. مثل:

  • انواع گوشت و مرغ
  • لبنیات مانند ماست، شیر، تخم مرغ و پنیر
  • آجیل و خشکبار
  • لوبیا و توفو (پنیر سویا)
  • ماهی
  • تخم شربتی
چگونه تریپتوفان به بهبود خواب کمک می‌کند؟

 

زمانی که بدن شما تریپتوفان را جذب می‌کند، این ماده به نوعی ویتامین B که نیاسین نام دارد تبدیل می‌شود. نیاسین در بدن شما به ساخت سروتونین کمک می‌کند، و این انتقال دهنده‌ی عصبی که معمولا حس خوب و شادی را در بدن شما جا به جا می‌کند و به مغز می‌رساند، نقش مهم و کلیدی در بهبود خواب شما ایفا می‌کند.

در طول روز، سطح سروتونین شما باعث می‌شود که بیدار بمانید و از لحاظ روحی و عاطفی تعادل داشته باشید. در شب، غده کاج شما شروع به متابولیزه کردن سروتونین و تبدیل آن به ملاتونین می‌کند. ملاتونین، بیشتر از هرچیزی به “هورمون خواب” مشهور است و ماده ای است که باعث می‌شود شما احساس خواب آلودگی کنید. درست زمانی که مغز شما فرمان تولید ملاتونین را صادر می‌کند، شما بیشتر و بیشتر احساس خواب آلودگی می‌کنید.

همانطور که می‌بینید، رابطه‌ی غیر مستقیمی بین غذایی که می‌خورید و خواب وجود دارد. در عوض، تریپتوفان در یک فرآیند سنتز دخیل است که درنهایت منجر به خواب می‌شود. نقش این ماده به اندازه کافی مهم است، اما از آن به عنوان یک ابزار معمولی در ایجاد خواب نام برده می‌شود.

علاوه بر این، سنتز شدن تریپتوفان و تبدیل آن به سروتونین در همان آغاز فرآیند کار آسانی نیست. غذاهایی که شما در طول روز می‌خورید از آمینو اسیدهای متنوعی تشکیل شدند که تریپتوفان فقط یکی از آنهاست. وقتی این غذاها را هضم می‌کنید، تمام این آمینو اسیدها برای رسیدن به مغز باهم رقابت می‌کنند.

خوشبختانه، تریپتوفان یک سلاح سِری و مشکل گشا در تیم خود دارد که نامش کربوهیدرات است.

زمانی که شما کربوهیدرات می‌خورید، بدن شما انسولین ترشح می‌کند. در نتیجه، انسولین تمام آمینو اسیدهای خون را از بین می‌برد به جز تریپتوفان. با باقی ماندن تریپتوفان در خون، رسیدن آن به مغز دیگر کار دشواری نیست و می‌تواند به سادگی به آنجا برسد و سطح سروتونین شما را بالا ببرد.

در تمام این مدت ما فکر می‌کردیم که تریپتوفان داخل مواد غذایی و خوراکیمان است که باعث می‌شود احساس خواب آلودگی کنیم، اما این به دلیل ارتباط این ماده با مواد غنی از کربوهیدرات است که صورت می‌پذیرد.

 

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
کارگر آنلاین
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!