مامایی

گریه نوزاد و علل آن

گریه نوزاد و دلایل آن

نکات برگزیده مطلب
  • توانایی انسان در تفسیر گریه نوزادان ذاتی نیست

تشخیص علت گریه نوزادان

 

گریه نوزادان یکی از مواردی است که والدین در بدو تولد نوزاد تجربه می کنند و در بعضی موارد گریه نوزادان و تشخیص آن برای پدرو مادر ها چالش بزرگی می باشد. زیرا علی رغم تلاش آنها برای رفع نیازهای فرزندشان از قبیل تمیز کردن جای کودک، شیر دادن به وی و خواباندن او …گریه نوزاد آرام نمی شود.

قبل از این که کودکان خردسال صحبت کردن را یاد بگیرند، گریه تنها وسیله ارتباطی آن هاست. اما آیا بزرگ سالان می‌دانند که کودک چه زمانی به خاطر درد و نه به خاطر احتیاجات اولیه اش گریه می کند؟ مطالعه جدیدی که اخیرا منتشر شده است، نشان می دهد که پاسخ به این سوال، دو کلمه است: بستگی دارد!

به گفته محققان دانشگاه سنت اتین فرانسه که هدایت این پژوهش را بر عهده داشته اند، ما دریافتیم که توانایی تشخیص درد در گریه نوزاد، می تواند توسط تجربه مراقبت از نوزادان تعدیل شود.

به گزارش سیناپرس، والدینی که خود مدتی است دارای نوزادان خردسال هستند، معمولا می‌توانند گریه‌های دردناک یک نوزاد را تشخیص دهند، حتی اگر این نوزاد را اولین بار است که می بینند، ولی والدین بی‌تجربه معمولاً قادر به انجام این کار نیستند و نیاز به آموزش دارند.

یافته ها نشان می دهند که توانایی انسان در تفسیر گریه نوزادان ذاتی نیست، بلکه امری است که به واسطه تجربه آموخته می شود.

تربیت و رسیدگی به نوزادان خردسال، توانایی ما را در رمزگشایی اطلاعات منتقل شده توسط سیگنال های ارتباطی آن ها شکل می دهد.

محققان در این تحقیق، افرادی را با مقادیر مختلف تجربه در مراقبت از نوزادان انتخاب کردند. در میان آن ها از افرادی که اصلاً تجربه ای نداشتند تا والدین فعلی کودکان خردسال، وجود داشت. آن ها همچنین افراد غیر والد را با تجربه گاه به گاه نگهداری از کودک و همچنین غیر والدینی با تجربه حرفه ای گسترده تر در مراقبت را به کار گرفتند.

آن ها به همه افراد حاضر در مطالعه، یک مرحله آموزشی کوتاه مدت ارائه دادند که در آن هشت فریاد ناراحت کننده از یک نوزاد در طی چند روز بررسی و آزمایش می شد. سپس، توانایی آن ها در رمزگشایی از این گریه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این تحقیق نشان داد که تجربه، همه چیز است و افراد با تجربه اندک یا بدون تجربه نمی توانند تفاوت بین گریه ها را به خوبی تشخیص دهند. گرچه، کسانی که تجربه کمی داشتند اندکی بهتر عمل کردند.

طبق این نتایج، والدین و متخصصان فعلی بهتر از دیگران عمل کردند. اما والدین نوزادان کوچک تر برنده آشکار این رقابت بودند. آن ها قادر به شناسایی زمینه های گریه نوزادان بودند، حتی زمانی که قبلاً گریه های آن کودک را نشنیده بودند. اما والدین بچه های بزرگ تر و آن هایی که تجربه حرفه ای داشتند، برخورد مناسبی با گریه های ناآشنای نوزاد نداشتند.

یافته های این مطالعه نشان می دهند که گریه نوزادان حاوی اطلاعات مهمی است که در ساختار صوتی آن ها رمزگذاری شده است. در حالی که بزرگسالان اغلب با این اطلاعات هماهنگ هستند، توانایی آن ها برای رمزگشایی آن و تشخیص زمانی که کودک درد دارد با قرار گرفتن در معرض تجربه بهتر می شود.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب در نشریه معتبر Current Biology گزارش شده اند.

ترجمه: امیرحسین فتایی

۵ از ۵ امتیاز - (۲ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
بهداشت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا