تغذیه

میوه های طلایی در وعده صبحانه

میوه و صبحانه

نکات برگزیده مطلب
  • موز انتخاب عالی مغذی برای صبحانه است

وعده صبحانه و مصرف  پنج میوه مفید

 

میوه ها اغلب در صبحانه ایرانیان  کمتر مورد توجه قرار می گیرند و مصرف فراورده های فراوری شده یا آب میوه های صنعتیو کیک ها در مواردی جایگزین صبحانه سنتی افراد گرفتار و پر مشغله شده است که خود هر کدام مضرات زیادی را به همراه دارند. اگر شما نیز برای خوردن صبحانه وقت زیادی ندارید بد نیست به مطالب زیر توجه فرمایید.

نوشیدن قهوه یکی از رایج‌ترین ترفندها برای افزایش انرژی صبحگاهی و رفع کسالت و خواب آلودگی است.

اما جالب اینکه بعضی میوه‌ها نیز چنین تاثیر مثبتی را دارند که علاوه بر این، در تامین نیاز بدن به ریزمغذی‌ها نیز موثر هستند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

در ادامه همین مطلب، به معرفی ۵ میوه خواهیم پرداخت که توصیه می شود در وعده صبحانه از آنها استفاده شود. این میوه ها عبارتند از:

۱. موز

موز انتخاب عالی مغذی برای صبحانه است. این میوه سرشار از فیبرهای غذایی و پتاسیم است، در تنظیم قند خون نقش دارد و انرژی لازم طی ساعات اولیه روز را تامین می‌کند. حفظ سلامت قلب، استخوان‌ها و پوست، بهبود عملکرد سیستم گوارش و مقابله با یبوست نیز از دیگر فواید خوردن موز به‌عنوان صبحانه است. مطالعات نشان می‌دهد خوردن موز پیش از فعالیت ورزشی باعث تقویت توانایی بدن می‌شود و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد.

۲. سیب

سیب بهترین میوه‌ای است که سطح هموگلوبین خون را به‌سرعت بالا می‌برد. به افرادی که هموگلوبین پایین دارند، توصیه می‌شود هر روز صبح سیب بخورند که در این صورت مشکل کمبود آهن برطرف می‌شود. به علاوه، خوردن سیب در حالت ناشتا احتمال ابتلا به دیابت را کم می‌کند و در کاهش چربی‌های بدن و رسیدن به تناسب اندام نقش دارد. همچنین، سیب در کاهش زمینه خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها و محافظت از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسایشی موثر است.

۳. گلابی

گلابی میوه خوشمزه و مغذی است که دلایل بسیاری برای خوردن آن در حالت ناشتا وجود دارد. در وهله اول اینکه گلابی سرشار از فیبرهاست که به تنظیم عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کند. همچنین، گلابی مقدار زیادی ویتامینC و آنتی‌اکسیدان دارد که در تقویت ایمنی بدن موثر است. در کل، گلابی میوه‌ای کم‌کالری است و انتخاب خوبی برای صبحانه یا میان‌وعده خواهد بود.

۴. پرتقال

خوردن پرتقال همراه صبحانه بسیار خوشایند است و با تامین فیبرهای موردنیاز بدن به شادابی پوست کمک می‌کند و سطح انرژی جسمی و ذهنی را بالا می‌برد. پرتقال منبع غنی از ویتامینC، کلسیم، فسفر و دیگر ریزمغذی‌هاست که در تقویت متابولیسم بدن نقش دارند و در نتیجه منجر به افزایش انرژی روزانه در فرد می شود. البته باید پرتقال را همراه با صبحانه کامل میل کرد زیرا خوردن این میوه در حالت ناشتا زمینه‌ساز نفخ و اختلالات گوارشی می‌شود.

۵. خرما

انتخاب خرما به‌عنوان بهترین میوه ناشتا علاوه بر مقدار فراوان ریزمغذی‌ها، فیبرها و موادمعدنی به‌دلیل شاخص گلیسمی پایین‌تر نسبت به دیگر میوه‌های شیرین مانند آناناس و کشمش است. خوردن خرما در صبح به تنظیم قند خون و تامین انرژی طی روز کمک می‌کند و از آنجا که هضم راحتی دارد انتخاب خوبی برای کسانی است که مشکل صبحانه‌خوردن دارند.

 

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
بهداشت نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!