اخبار ویژهتغذیه

یبوست و رژیم غذای

ارتباط یبوست با رژیم غذای

نکات برگزیده مطلب
  • مصرف نوشیدنی های الکلی نوشیدنی های الکلی نیز همانند نوشیدنی های کافئین دار باعث کم آبی بدن می شوند که این مسئله می تواند در ایجاد یبوست موثر باشد.
  • عدم مصرف بیش از حد غذا های فراوری شده
  • مصرف سبزیجات و حبوبات
  • خوردن روزانه ی نوشیدنی های کافئین دار و قهوه
  • مصرف غلات سبوس دار

بررسی کیفیت خبر

کیفیت محتوا
کیفیت ترجمه
کیفیت تصویر

امتیاز میانگین نویسنده

ترجمه مقاله : مژگان ذوالفقاریان کارشناس مامایی

امتیاز کاربر: ۴.۶ ( ۸ نتایج)

رژیم غذایی می تواند مسبب اصلی یبوست باشد وحل این مشکل به راحتی با اصلاح رژیم غذایی روزانه میسر می باشد. البته این موضوع که نوع مواد خوراکی که مصرف می شود در دفع انها از بدن تاثیر می گذارد دور از ذهن نیست .

دکتر John Fortunato متخصص گوارش از دانشگاه Wake Forest  به این نکته اشاره می کند که خوردن زیاد غذاهای فراوری شده و چرب در کنار رژیم غذایی کم فیبر و نوشیدن کم مایعات در اجابت مزاج  مشکل ایجاد می کند. یبوست فقط بخشی از مشکلات این روش تغذیه است که مردم متوجه می شوندومشکلات بزرگتری نیز بدنبال این شیوه تغذیه بوجود می آید. زمانیکه حرکات منظم روده وجود ندارد ممکن است روده بطور کامل تخلیه کامل نشود و به مرور زمان بخشی از روده بنام کولون در اثر تجمع مدفوع  اتساع پیدا کرده و یبوست را تشدید می شود. یبوست مزمن می تواند مشکلات جدی را ایجاد کند که حتی برای رفع آن نیاز به جراحی باشد.

 

رفع یبوست، جلوگیری از ایجاد یبوست

مهمترین اقدام برای رفع یبوست و یا جلوگیری از ایجاد این مشکل روی آوردن به رژیم غذایی سالم است. انجام ورزشهای مناسب، مصرف سبوس غلات و همچنین آب الو در کنار تغذیه ی سالم نیز در رسیدن به هدف مذکور بسیار موثر است.

باید ها و نباید های تغذیه ای در ارتباط با رفع یبوست

  • نوشیدن مایعات به میزان کافی

طبق توصیه ی دکتر Fortunato نوشیدن روزانه هشت لیوان آب به نرم شدن مدفوع و دفع کامل و راحت آن از روده کمک کرده.

  • مصرف میوه تازه یا میوه ی خشک

مصرف فیبر موجود در میوه ها باعث ایجاد قوام مناسب مدفوع شده و این مسئله در دفع بسیار موثر است. میوه هایی که در رفع یبوست تاثیر زیادی دارند از جمله کشمش، آلو، انجیر، موز، سیب می باشند.

  • مصرف سبزیجات و حبوبات

این دسته از خوراکی ها نیز بعلت دارا بودن فیبر بالا به دفع بهتر کمک می کنند. بعنوان مثال خوردن سالاد و سبزیجات خام در وعده های غذایی  و حبوبات مثل لوبیا چیتی بسیار کمک کننده است.

  • مصرف غلات سبوس دار

مصرف غلات سبوسدار مانند گندم و جو در تامین فیبر مورد نیاز روزانه ی بدن بسیار مناسب است. تقریبا هر ۳۰ گرم گندم سبوس دار حاوی ۱۰  گرم فیبر می باشد که معادل یک سوم فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی روزانه می باشد.

  • عدم مصرف بیش از حد غذا های فراوری شده

بعلت این که غذاهای فرآوری شده فیبر زیادی ندارند، خوردن بیش از حد انها می تواند سبب یبوست شود. به پیشنهاد دکتر Fortunato  جایگزینی سبزیجات و میوه ها در رژیم روزانه و کاهش مصرف این گونه خوراکها، کمک بزرگی به رفع یبوست و عوارض آن خواهد کرد.

  • خوردن روزانه ی نوشیدنی های کافئین دار و قهوه

بر اساس توضیحات دکتر Fortunato بر خلاف اینکه کافئین حرکات روده را افزایش می دهد و انتظار می رود که عمل دفع را سهولت بخشد، کم آبی حاصل از خوردن مدام کافئین خود نیز عامل یبوست و مشکلات دفعی می شود.

  • زیاده روی در خوردن لبنیات

اگرچه لبنیات مستقیما عامل ایجاد یبوست نیستند، اما لاکتوز موجود در این مواد، درروده ی بعضی از افراد مستعد، ایجاد نفخ و ناراحتی میکند. بعلاوه غذاهایی که حاوی پنیر هستند معمولا چربی و نمک زیاد دارند بنابراین مطابق گفته ی دکتر Fortunato افزودن سه وعده محصولات لبنی تازه، بدون مواد افزودنی و کم چرب به رژیم غذایی روزانه بسیار مناسب و کافی می باشد.

  • مصرف نوشیدنی های الکلی نوشیدنی های الکلی نیز همانند نوشیدنی های کافئین دار باعث کم آبی بدن می شوند که این مسئله می تواند در ایجاد یبوست موثر باشد. در نتیجه محدود کردن مصرف چنین نوشیدنی هایی می تواند در رفع یبوست موثر باشد

به توصیه ی دکتر Fortunato اگر از مشکل یبوست رنج می برید قبل از مزمن شدن آن و ایجاد عوارض ثانویه همزمان با مرا جعه به دکتر با یک متخصص تغذیه در راستای اصلاح رژیم غذایی خود مشاوره کنید. واگر قصد پیشگیری از ایجاد یبوست را دارید در رژیم روزانه غذایی خود حتما مصرف زیاد غذاهای فیبر دار و همچنین مایعات را فراموش نکنید.

از طريق
Marie Suszynski Mojgan Zolfagharian
منبع
Everyday Health
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Alert: Content is protected !!