سلامت

تصاویر و بخاطر سپاری آنها در مغز

تصاویر چگونه در مغز برای بخاطر سپاری انتخاب می شوند

نکات برگزیده مطلب
  • که در مغز به خاطر سپردن تصاویری که توضیح آنها سخت تر است، اولویت دارد

چرا برخی از تصاویر در مغز به یاد ماندنی تر از بقیه هستند؟

از میان انبوه تجربیات مغز انسان برای ایجاد خاطرات خاص به فیلترآنها می پردازد. سوال مطرح شده این است که چرا برخی از تجربیات در میان انبوه اطلاعات حسی «به یاد ماندنی» می‌شوند، در حالی که اکثر آنها توسط مغز دور ریخته می‌شوند؟

محققان در مجله Nature Human Behavior گزارش دادند که نتیجه مطالعه انجام شده بر اساس یک مدل محاسباتی و یک بررسی رفتاری،  توسط دانشمندان Yale ، سرنخ جدیدی را براییدا کردن جواب این سوال قدیمی یافته اند.

تیم تحقیقاتی Yale دریافت که هر چه بازسازی یک تصویر برای مدل محاسباتی سخت‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که تصویر توسط شرکت‌کنندگان به خاطر سپرده شود.

Ilker Yildirim ، استادیار روانشناسی در دانشکده علوم و هنر Yale و نویسنده ارشد مقاله، می گوید: «ذهن به یادآوری چیزهایی که نمی تواند به خوبی توضیح دهد را در اولویت قرار می دهد. این بدان معنی است که “اگر صحنه ای قابل پیش بینی باشد و تعجب آور نباشد، ممکن است نادیده گرفته شود.”

به عنوان مثال، ممکن است فردی برای مدت کوتاهی با وجود شیر آتش نشانی در یک محیط طبیعی دورافتاده گیج شود و چون تفسیراین  تصویر برای او دشوار است،  در نتیجه احتمال ثبت و به یاد آوری آن در حافظه فرد بیشتر است.

برای این مطالعه که توسط Yildirim and John Lafferty, the John C. Malone از آمار و علوم داده در دانشگاه Yale مدیریت شد، محققان یک مدل محاسباتی ایجاد کردند که به دو مرحله در شکل‌گیری حافظه می‌پردازد: فشرده‌سازی سیگنال‌های بصری و بازسازی آنها.

بر اساس این مدل، آن‌ها مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را طراحی کردند که در آن از افراد پرسیده شد که آیا تصاویر خاصی را از دنباله‌ای از تصاویر طبیعی که به‌سرعت نشان داده شده‌اند به خاطر می‌آورند یا خیر. تیم Yale دریافت که هر چه بازسازی یک تصویر برای مدل محاسباتی سخت‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که تصویر توسط شرکت‌کنندگان به خاطر بسپارد.

Lafferty که نیز مدیر مرکز محاسبات عصبی است، گفت: ما از یک مدل هوش مصنوعی برای روشن کردن درک صحنه‌ها توسط مردم استفاده کردیم – این درک می‌تواند به توسعه سیستم‌های حافظه کارآمدتر برای هوش مصنوعی در آینده کمک کند.

۵ از ۵ امتیاز - (۲ رأی)

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews.com
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا