تغذیه

نارنگی و فواید فراوان آن برای بدن

نارنگی و فواید آن

نکات برگزیده مطلب
  • روغنی که در پوست نارنگی وجود دارد برای بهبود و تسکین زخم‌های پوستی که عمیق نیستند مؤثر است

نارنگی و خواص شگفت انگیز آن

از گروه  مرکبات، نارنگی از جمله میوه های خوش طعم و پرطرفدار در میان تمام گروه های سنی می باشد. استقبال فراوان از این میوه شاید به علت طعم خوب و لطافت و نیز رنگ و عطر آن باشد. اما در کنار این مشخصات دانستن خواص نارنگی علاقه ی طرفداران این میوه را دو صد چندان خواهد کرد.

نارنگی با گوشت نرم و آبدار خود می‌تواند مرهمی برای زخم‌ها و یا حتی سلاحی در برابر ابتلا به سرطان باشد. نارنگی بمب ویتامین C است اما فواید آن به همین یک ویتامین ختم نمی‌شود. ادامه این متن را مطالعه کنید تا بیشتر در خصوص این میوه با هم صحبت کنیم.
نارنگی برای تأمین آب بدن
بدن انسان از میزان زیادی آب تشکیل شده است. به طور که می‌توانید آن را یک دریاچه سیار تصور کنید. بنابراین نباید اجازه داد که آب آن کم شود. نارنگی از 86 درصد آب تشکیل شده است و یک میوه آبدار محسوب می‌شود که عطش را از بین برده و راهی برای حفظ آب بدن است. البته این میوه صرفاً تأمین‌کننده آب نیست بلکه در کنار آن میزان زیادی ویتامین C و A و کاروتنوئید به بدن می‌رساند که برای مقابله با بیماری‌های مختلف لازم و ضروری هستند.

نارنگی یک میوه کم‌کالری

نارنگی کم‌کالری است به طوری که هر یک عدد از این میوه حدود 34 کیلوکالری دارد. بنابراین می‌توانید از آن برای رفع گرسنگی بین روز استفاده کنید بدون اینکه نگران بالا رفتن میزان کالری دریافتی روزانه‌تان باشید.
آب نارنگی برای بیمارانی که به هپاتیت C مبتلا هستند می‌تواند خطر پیشرفت سرطان کبد را کاهش دهد چون این میوه حاوی میزان قابل توجهی «بتا کریپتوکسانتین» است

نوشته های مشابه

نارنگی بمب ویتامین C و سرشار از مواد معدنی

نارنگی منبع ویتامین C است به طوری که مصرف دو عدد از این میوه نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می‌کند. اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و از بیماری‌های فصل سرما در امان بمانیداین میوه را بیشتری میل کنید. علاوه بر این باید بدانید که این میوه سرشار از مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن و مس است.

نارنگی برای مقابله با کلسترول خون

نارنگی سرشار از ترکیبی به نام «سینفرین» است که مانع از تولید کلسترول شده و مازاد آن را کنترل می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه به طور مستقیم با کلسترول بد موجود در رگ‌ها مقابله می‌کنند. جالب است که این آنتی‌اکسیدان‌ها میزان کلسترول خوب خون را حفظ کرده و متعادل نگاه می‌دارند. بنابراین اگر به سلامت رگ‌ها و در پی آن قلبتان اهمیت می‌دهید بیش از پیش از این میوه خوشمزه استفاده کنید.

نارنگی برای مقابله با سرطان کبد

می‌دانید که کبد یک ارگان حیاتی و مهم است و متأسفانه این روزها مشکلی به نام کبد چرب بلای جان خیلی‌ها شده است. و می‌دانید که سرطان کبد نیز در حال شیوع در سرتاسر جهان است و خیلی از بیماران مدت زمان طولانی است که با این نوع سرطان در حال مبارزه هستند. خوشبختانه این میوه برای این بیماران نوعی سلاح است. به عقیده متخصصان برخی از مرکبات و بخصوص نارنگی برای مقابله با برخی سرطان‌ها مانند سرطان کبد بسیار مؤثر است.

آب نارنگی برای بیمارانی که به هپاتیت C مبتلا هستند می‌تواند خطر پیشرفت سرطان کبد را کاهش دهد چون این میوه حاوی میزان قابل توجهی «بتاکریپتوگزاانتین» است. این میوه همچنین میزان زیادی «لیمونن» دارد که اثرات ضدسرطانی داشته و همچنین به پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. این میوه خوشمزه نوعی مکمل برای درمان‌های سنتی سرطان محسوب می‌شود.

نارنگی دشمن چربی‌ها

نتایج پژوهشی که در دانشگاه وسترن انتاریو انجام شده است نشان می‌دهد که «نوبیلتین» نوعی فلاوونوئید است که در این میوه پیدا می‌شود مانع از تجمع چربی‌ها در کبد می‌شود. به این ترتیب که عملکرد ژن‌های دفع‌کننده مازاد چربی‌ها را تحریک کرده و از عملکرد ژن‌های تولید چربی جلوگیری می‌کند. محققان این دانشگاه پیشتر در مطالعات خود در خصوص گریپ‌فروت یک فلاوونوئید به نام «نارینجینین» یافته بودند که این ترکیب قادر است عملکردی محافظت‌کننده در برابر چاقی مفرط و مشکلات دیگر ناشی از سندرم متابولیک داشته باشد.

به گفته متخصصان خاصیت و تأثیر «نوبیلتین» ده برابر بیشتر از «نارینجینین» است. این ترکیب همچنین باعث پیشگیری از بروز تصلب شرایین می‌شود. باید گفت که میزان بالای ویتامین C موجود در این میوه نیز باعث شده است که آب این میوه یک آب‌میوه ضدچربی محسوب شود. بنابراین این میوه را به عنوان میوه‌ای چربی سوز به خاطر بسپارید. البته برای این منظور لازم است که میزان زیادی آب این میوه میل کنید و حتماً میوه کاملاً رسیده را انتخاب کنید.

نارنگی شفاف کننده رنگ پوست

پوست ویترین بدن و البته نمایان کننده سلامت درونی است. مواد مغذی موجود در نارنگی باعث بهبود رنگ پوست می‌شود. واقعیت این است که بین سلامتی و زیبایی پوست ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. زمانی که نام مراقبت از پوست و زیبایی آن به میان می‌آید حتماً دو ترکیب مهم یعنی ویتامین C و E را به خاطر داشته باشید. این دو ویتامین باعث بهبود وضعیت پوست شده و به تولید کلاژن که ضامن نرمی، طراوت و جوانی پوست است کمک می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستتان خوش آب و رنگ شود از مصرف نارنگی غافل نشوید.

نارنگی مرهمی برای زخم‌ها

روغنی که در پوست نارنگی وجود دارد برای بهبود و تسکین زخم‌های پوستی که عمیق نیستند مؤثر است. در واقع خواصی که در ترکیب شیمیایی روغن پوست این میوه وجود دارد برای مقابله با زخم‌ها، ضدعفونی کردن و احیای سلول‌ها و بافت‌ها در جهت التیام و درمان زخم‌ها مؤثر است.

نارنگی برای افزایش دریافت مواد مغذی

نارنگی نیز مانند تمام میوه‌ها می‌تواند یکی از ترکیبات سالادهایتان باشد. افرادی که بدنشان با کمبود ویتامین مواجه است و یا می‌خواهند میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند می‌توانند نارنگی را به سالاد کاهو اضافه کرده و به همراه هویج یا گوجه‌فرنگی سالادشان را مغذی‌تر کنند. این کار باعث جذب پروتئین و مواد مغذی ضروری برای سلامتی می‌شود. یادتان باشد که کمبود ویتامین بدن با مصرف نارنگی بیشتر به سرعت از بین می‌رود. همچنین توصیه می‌شود از تهیه سالاد میوه غافل نشوید و نارنگی بیشتری به آن اضافه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
بیتوته
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا