سلامت

واکسن سرخک در مقابل ویروس کرونا

چطور واکسن سرخک ممکن است در مقابله با ویروس کرونا کمک کند

چطور واکسن سرخک ممکن است در مقابله با ویروس کرونا کمک کند

محققان میگویند واکسن سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) ممکن است در مقابل ابتلا به ویروس کرونا کمک کند. این محافظت ممکن است به دلیل تشابه رفتاری ویروس کرونا با ویروس اوریون و سرخک باشد.

اگر چه آنها بیان کردند که هنوز برای توصیه به زدن واکسن یادآور MMR در بزرگسالان خیلی زود است.

ویروس کرونا تمایل کمتری به ایجاد بیماری شدید در کودکان و نوجوانان نسبت به بزرگسالان دارد. گرچه هنوز علت آن مشخص نشده است ولی  بعضی از محققان بیان کردند که یکی از علل این پدیده ممکن است به دلیل واکسن MMR باشد که کودکان در سال اول تولد دریافت می‌کنند .محققان در تحقیقی که اخیرا منتشر شده بیان کردند کسانی که آنتی بادی اوریون کمتری در خون داشتند (75 AU/ml)دچار موارد شدید تر ابتلا به ویروس کرونا شده اند.

همچنین کسانی که سطح آنتی بادی اوریون بیشتری در خونشان وجود داشته (۱۳۴-۳۰۰-AU/ml)کمتر دچار موارد شدید ابتلا به ویروس کرونا شده اند. در واقع از نظر آماری همراهی معکوس چشم گیری بین تیتر آنتی بادی ویروس اوریون و ویروس کرونا وجود دارد.واکسن MMR یک واکسن ایمن با عوارض جانبی کم است که ممکن است  مانع ابتلا به ویروس کرونا، انتشار ویروس کرونا، کاهش شدت علائم مبتلایان به ویروس کرونا یا ترکیبی از این فواید بشود.

واکسن اوریون چطور محافظت می‌کند

زمانی که شما یک واکسن را دریافت میکنید بدن شما آنتی بادی ها را پمپاژ می‌کند به هر جایی که قطعات مهاجم باعث واکنش سیستم ایمنی شما شده است. که این باعث آموزش به سیستم ایمنی شما در موارد بعدی ابتلا می‌شود. بعضی از این ویروس ها مخصوصا آنهایی که ایجاد بیماری های تنفسی می‌کنند مکانیسم مشابه ای برای بیمار کردن شما با پروتئین مشابه دارند. بنابراین اگر شما آنتی بادی در مقابل این پروتئین ها را داشته باشید که شبیه قسمت هایی از ویروس کرونا است این آنتی بادی ها می‌توانند واکنش متقابل به مهاجم های متفاوت بدهند.

برنامه زدن واکسن ممکن است باعث تفاوت هایی شود

طبق برنامه روتین واکسیناسیون و گفته دانشمندان، حدود سن ۱۴ سالگی آنتی بادی ها به زیر سطح محافظت در برابر ویروس کرونا می‌ رسد .اکثر کودکان اولین دوز واکسن MMR را در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و دوز دوم را در ۴ تا ۶ سالگی دریافت می‌ کنند. این برنامه واکسیناسیون شاید توجیه کننده این باشد که چرا امریکا دارای ۶۵ درصد بیشتری از نوزاد کمتر از ۱۲ ماه مبتلا به ویروس کرونا  در مقایسه با کودکان دوساله دارد.

در پایان توجه به این نکته مهم است که تحقیقی در مورد مفید بودن  دوز یادآور در بزرگسالان وجود ندارد و چیزی در مورد عوارض جانبی آن نمیدانیم. زمانی که شما یک واکسن را دریافت میکنید بدن شما آنتی بادی ها را پمپاژ می‌ کند به هر جایی که قطعات مهاجمی که باعث واکنش سیستم ایمنی بزرگسالان وجود ندارد و چیزی در مورد عوارض جانبی آن نمیدانیم.

۴.۵ از ۵ امتیاز - (۴ رأی)

نمایش بیشتر

زهره طالبی

دکتر زهره طالبی در سال ۱۳۹۱ از دانشگاه پزشکی آزاد تهران در رشته پزشکی فارغ التحصیل شد. در کنار کار کلینیکال در حوزه های مختلف پزشکی و سلامت به انجام تحقیقات علمی و ترجمه مقالات پزشکی در زمینه های مختلف در ایران ،ژاپن و انگلستان پرداخت. در سال ۱۳۹۶ به عنوان دستیار تحقیقاتی در دانشگاه پزشکی کیوتو در ژاپن شروع به همکاری کرده و تجربیات علمی و عملی بسیاری کسب کرد. هم اکنون با همکاری در این سایت آمده به اشتراک گذاری تجربیات خود و تحقیقات به روز دانشمندان میباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا