سلامت

استامینوفن و عوارض مصرف بی رویه آن

استامینوفن و عوارض آن

 

داروی پرمصرفی که برای کبد مضر است

بیماری‌های کبدی رو به افزایش است و از سال ۱۹۷۰ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی، تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که شما باید بدانید، برخی دارو‌های پرطرفدار و رایجی که مصرف می‌کنید، می‌تواند خطر بیماری‌های کبدی را افزایش دهد.

بر پایه این گزارش، روزانه بیش از ۴۰ نفر در انگلیس بر اثر بیماری‌های کبدی جان خود را از دست می‌دهند. باید دانست نوشیدن فراوان مواد الکلی و یا داشتن اضافه وزن می‌تواند به سلول‌های کبدی آسیب وارد آورده و یا سبب زخم کبدی شود. در طول زمان، این مسئله می‌تواند به مرحله‌ای از زخم پیشرفته در کبد بدل شود که به «سیروز» معروف است.

سیروز یا تشمع کبدی به التهاب شدید کبد گفته می‌شود. یک عامل کمتر شناخته شده این بیماری، مسمومیت با پاراستامول یا همان «استامینوفن» است.

باید توجه داشت که هرگز نباید در مصرف استامینوفن از حداکثر دوز مجاز در یک دوره ۲۴ ساعته زیاده روی کرد. مصرف بیش از حد استامینوفن، یکی از علل نارسایی حاد کبد است.

دانشمندان دهه هاست فهمیده اند مصرف پاراستامول (استامینوفن) در مقدار زیاد، برای کبد سمی است. دکتر «لئونارد نلسون» از دانشگاه ادینبروی انگلستان در این باره می‌گوید: پاراستامول (استامینوفن) یک داروی آرام کننده درد در جهان است.

این دارویی ارزان بوده و دارویی ایمن و مؤثر در دوز درمانی قلمداد می‌شود؛ هر چند آسیب کبدی ناشی از دارو، به عنوان یک مشکل مهم بالینی و چالشی برای ساخت و توسعه دارو‌های ایمن قلمداد می‌شود.

او همچنین گفت:

یافته‌های ما بر احتیاط در مصرف استامینوفن تأکید دارد و می‌تواند نشان دهد از چه ضرر‌هایی که در اثر مصرف نادرست این دارو می‌تواند بروز کند، می‌توان جلوگیری کرد.

در یک پژوهشی که در پایگاه «ساینس دایرکت» (Science Direct) منتشر شده است، تأثیر استامینوفن بر کبد مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش مشخص شده چگونه استامینوفن می‌تواند با آسیب رساندن به اتصالات ساختاری حیاتی، بین سلول‌های مجاور در کبد، به این اندام بدن آسیب رساند.

زمانی که این اتصالات دیواره سلولی که به اتصالات محکم معروف هستند، مختل می‌شوند، بافت‌های کبد آسیب می‌بینند و سبب می‌شوند تا سلول‌های کبدی نتاونند به درستی عمل کنند.

این آسیب در بیماری‌های کبدی زا جمله هپاتیت، سیروز و سرطان رخ می‌دهد. سازمان خیریه‌ای «British Liver Trust» می‌گوید: مصرف بیش از حد استامینوفن در انگلیس دوبرابر بیشتر از مناطق دیگر اروپا اتفاق می‌افتد.

این سازمان در ادامه می‌افزاید: نارسایی‌های کبدی به حدی شدید است که بیماران نیاز به پیوند دارند. این رقم در انگلیس هشت برابر بیشتر از هلند و دو برابر فرانسه و ۶۶ برابر بیش‌تر از ایتالیاست.

سال گذشته پژوهشی که از سوی «آژانس دارویی اروپا» انجام شد، نشان داد تنها ایرلند اوضاعی وخیم‌تر از انگلیس دارد.

طبق گزارش دیلی اکسپرس، نشانه‌هایی که ممکن است نشان دهد شما در معرض بیماری‌های کبدی هستید، عبارتند از:

  • پوست و چشم‌هایی که به زردی بزند
  • درد و تورم شکم
  • تورم پا‌ها و مچ پا
  • خارش پوست
  • رنگ تیره ادرار
به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
اقتصاد نیوز
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا