تغذیهسلامت

گزنه گیاه شگفت انگیز با خواص فوق العاده

گزنه گیاه شگفت انگیز برای مو

نکات برگزیده مطلب
  • گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است‌

چقدر با خواص فوق العاده و شگفت انگیز گزنه اشنا هستید

 

گیاه گزنه یک گیاه علفی است که نام علمی آن اورتیکا دیوئیکا است‌. برگ و ریشه این گیاه خواص دارویی فراوانی دارد. برگ آن به عنوان چای دم می‌شود که غنی از مواد مغذی است و خواص درمانی فراوانی دارد. همچنین برای استفاده موضعی از این گیاه می‌توان از روغن آن استفاده کرد. تماس با برگ تازه آن موجب ایجاد حساسیت می‌شود اما با استفاده از جوشاندها وعصاره آن می‌توانید از خواص درمانی این گیاه دارویی بهره مند شوید. در این مطلب  که در اتباط با خواص گزنه است به بررسی خواص آن در طب سنتی، خواص برای رحم، خواص برای دیابت، خواص برای پروستات، خواص برای ریزش مو، خواص روغن گزنه، خواص عرق گزنه، خواص دمنوش آن و مضرات این گیاه می‌پردازیم.

طب سنتی

در طب سنتی خواص فراوانی برای گزنه برشمرده است و از دیرباز این گیاه دارویی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها استفاده می‌شود.

از جمله خواص آن که طب سنتی به آن‌ها اشاره می‌کند می‌توان به مواردی مانند کاهش التهاب، کاهش مشکلات پروستات، مبارزه با عفونت، سلامت مجاری ادراری، درمان آلرژی فصلی، سلامت رحم، درمان سرماخوردگی، تقویت مو، جلوگیری از ریزش مو و درخشندگی مو اشاره کرد.

دیابت

در گزنه حلقه‌ای پیچیده وجود دارد که موجب کاهش قند خون می‌شود. از این گیاه در دارو‌های قند خون استفاده می‌کنند. با نوشیدن سه فنجان از دمنوش گزنه می‌توانید قندخون را کنترل کنید.

رحم

دم کرده این گیاه از بهترین‌ دارو‌های گیاهی برای درمان کیست تخمدان است. این گیاه دارویی موجب تنظیم قاعدگی و بهبود خون‌ریزی شده و جریان خون را به سمت رحم و لگن هدایت می‌کند. گرنه رحم را ضدعفونی می‌کند. گیاه گزنه با حذف سموم رحم مشکلاتی مانند ناباروری را به حداقل می‌رساند.

 پروستات

 این گیاه می‌تواند مانع بزرگ شدن پروستات شود و از این طریق مانع ایجاد سرطان پروستات شود. توجه داشته باشید که ریشه آن فقط می‌تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند اما کارکردی در راستای کوچک کردن یا بازگرداندن پروستات به حالت قبل ندارد.

ریزش مو

ویتامین B و منیزیم موجود در این گیاه موجب تقویت مو می‌شود و از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویتامین‌های موجود در آن ویتامین C است که باعث تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کند . جوشانده این گیاه را دور از نور خورشید قرار دهید و آن را روی کف سر خود بریزید و یا جوشانده آن را با خاک رس ترکیب کنید و ترکیب حاصل را به موهای خود زده و پس از ده دقیقه آب‌کشی کنید.

خواص روغن گزنه

روغن گزنه از برگ‌های این گیاه به دست می‌آید. این روغن طبیعتی گرم و خشک دارد. این روغن سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین های D، C ،E، K، A و B ، کلسیم، آهن، مس، منیزیم، کاروتن، تانن، فلاونوئیدها، کلروفیل، گلیکوزیدها، فیتون‌کش‌ها، اسیدهای آلی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها است.

برخی از خواص روغن این گیاه عبارتند از:

  • درمان گلودرد: خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد عفونی از جمله خواص این روغن است که به آن امکان جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی را می‌دهد. یکی از بیماری های عفونی گلو درد است که علائم آن را با مصرف روغن این گیاه می‌توان کاهش داد.
  • جوان‌سازی پوست: فعالیت ضدباکتریایی این روغن مانع از فعالیت باکتری‌ها روی پوست می‌شوند و در نتیجه از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این این روغن حاوی آنتی اکسیدان است که موجب ساخت کلاژن شده و از چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • تقویت استخوان: این روغن غنی از کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و E است که موجب تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.
  • تقویت رشد مو: این روغن با داشتن ویتامین C و آهن موجب افزایش گردش خون و در تتیجه تقویت فولیکول های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌کند.

از دیگر خواص این روغن می‌توانیم به مواردی مانند درمان پروستات، جلوگیری از تشکیل بواسیر، تسکین درد‌های قاعدگی، درمان دیابت، درمان بیماری‌های لثه، رفع سوءهاضمه، ضد التهاب قوی، درمان پسوریازیس، درمان بیماری‌های عفونی، افزایش شیر در مادران شیرده، درمان سیاتیک و درمان آلزایمر اشاره کنیم.

خواص عرق گزنه

تماس با برگ این گیاه موجب آلرژی می‌شود اما از جمله خواص عرق گزنه کاهش واکنش‌های آلرژیک است.

از دیگر خواصی که برای عرق آن در نظر می‌گیرند، خاصیت آنتی اکسیدانی این عرق است. عرق گزنه موجب کاهش التهاب غشای مخاطی بینی و تسکین درد آرتروز می‌شود. تاثیر مثبت بر پروستات و جلوگیری از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات از جمله خواص و فواید عرق گزنه است.

خواص دمنوش گزنه

دمنوش  و یا چای این گیاه خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. چای گزنه دارای خاصیت ضدالتهابی دارد که به درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما کمک می‌کند. همچنین دمنوش گزنه موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و برای درمان آلرژی موثر و مفید است. می‌توانید از دمنوش این گیاه به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید تا از خاصیت ضد التهاب آن برای لثه‌ها بهره‌مند شوید. چای این گیاه موجب تسکین درد‌های قاعدگی می‌شود. دمنوش گزنه فشار خون بالا را کاهش داده و تهوع را رفع می‌کند. از دیگر خواص دمنوش گزنه تقویت سلامت قلب و پیشگیری از سکته قلبی و مغزی است.از محبوب‌ترین خواص دمنوش این گیاه کمک به لاغری و کاهش وزن است. دمنوش گزنه در درمان یبوست و نفخ نیز موثر است و موجب تقویت قوای جنسی نیز می‌شود. چای گزنه موجب تسکین دردهای ناشی از التهاب، سردرد، درد پشت و دردهای عضلانی می‌شود.

مضرات این گیاه

از جمله مضرات این گیاه احتمال اختلال دارویی آن با برخی داروها از جمله دارو‌های مدر، دارو‌های فشارخون، داروهای دیابت و داروهای رقیق کننده خون است. زنان باردار و کودکان باید از مصرف گزنه خودداری کنند. همچنین افراط در مصرف این گیاه موجب مشکلاتی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا و نامنظم شدن قاعدگی می‌شود.

لاغری

 یکی از خواص این گیاه تنظیم قند خون است و از طریق این خاصیت موجب کاهش اشتها و تاثیر در کاهش وزن می‌شود. این گیاه با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتواسترول مانع از جذب کلسترول بد شده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. برای کنترل اشتها و افزایش متابولیسم بدن به صورت منظم از این گیاه استفاده کنید و از خواص گزنه برای لاغری بهره مند شوید.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
ghafaridiet
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا