مامایی
موضوعات داغ

یائسگی و ارتباط آن با پیری مغز

یائسگی و پیری مغز

نکات برگزیده مطلب
  • در یائسگی روند پیری مغز شدت می یابد

 

از انجایی که دوران یائسگی در زنان همراه با تغییرات متنوعی در بدن آنها می باشد. بررسی این تغییرات می تواند در حفظ سلامت بدن، بعد از یائسگی کمک به سزایی کند تا بانوان بتوانند در این دوران با سلامت و شادابی زندگی کنند.

در این میان بنظر می رسد، شدت تغییراتی که در روند پیر شدن در مغز افراد رخ می دهد، در دوران یائسگی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و منجر به افزایش احتمال سکته قلبی،  ابتلا به آلزایمر و بالا رفتن فشار خون می شود.

بر اساس مطالعه جدیدی که در شماره آنلاین Neurology در 29 ژوئن 2022 منتشر شده است، زنانی که یائسه شده اند ممکن است بیش از زنان یا مردان در سنین قبل از یائسگی دارای یک نشانگر زیستی مغزی به نام افزایش شدت ماده سفید باشند.

شدت ماده سفید ضایعات ریز قابل مشاهده در اسکن مغز است که با افزایش سن یا فشار خون بالا کنترل نشده شایع تر می شوند. این بیومارکرهای مغزی در برخی مطالعات با افزایش خطر سکته مغزی، بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط هستند.

Monique M. B. Breteler، MD، Ph.D،  از مرکز آلمانی بیماری های تخریب کننده عصبی (DZNE)، در بن، آلمان، و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا، نویسنده این مطالعه گفت: «افزایش ماده سفید با افزایش سن مغز افزایش می‌یابد، و اگرچه داشتن آن به این معنا نیست که فرد دچار زوال عقل یا سکته مغزی می‌شود، اما مقادیر بیشتر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.»

در این مطالعه محققین به بررسی نقش احتمالی یائسگی بر مقادیر این بیومارکرهای مغزی پرداختند. بر طبق گزارش برتلر و همکارانش تا قبل از شروع نغییرات مرتبط با یائسگی در بانوان، تفاوتی در میزان ماده سفید  در مغز مردان وزنان وجود ندارد . اما نتایج حاصله حاکی از آن است  که با شروع  یائسگی ،  مقدار ماده سفید در مغز مردان و زنان متفاوت می شود.

در ضمن بر اساس این تحقیق، تفاوتی بین زنان یائسه که هورمون درمانی نمی کردند ، با آن دسته از زنان یائسه که از هورمون درمانی برای کم شدن عوارض یائسگی استفاده می کردند، وجود ندارد. و بر طبق این نتیجه احتمال این می رود که هورمون درمانی در سنین یائسگی، اثر ی بر کاهش تغییرات پیری در مغز نداشته باشد.

بنابراین بانوان گرامی باید با استفاده از اشیوه مناسب زندگی سالم، خود را برای کاهش خطرات ایجاد شده در دوران یائسگی آماده کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

از طريق
مژگان ذوالفقاریان
منبع
neurosciencenews
نمایش بیشتر

مژگان ذوالفقاریان

مژگان ذوالفقاریان : فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران (1374) ، اخذ مدرک کارشناسی ارشد در زمینه تدریس زبان انگلیسی درحوزه پزشکی (1396)، عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی پارساپژوهش آرین از سال 1380 ، 14 سال سابقه مدیریت سایت اطلاع رسانی در زمینه مامایی و زنان، 20 سال سابقه ترجمه مقالات و مطالعه در زمینه سلامت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا